دانلود مستند فضایی با زیر نویس فارسی

آیا ماه سرانجام از مدار خود خارج خواهد شد؟

3
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانشمندان هشدار می‌دهند که شاید روزی با خروج ماه از مدار زمین، چرخش آن به دور خورشید آغاز و به یک پلونت (Ploonet) تبدیل شود. پلونت، ترکیبی از واژه‌های سیاره (Planet) و ماه (Moon)، به قمری گفته می‌شود که از مدار سیاره میزبان خود می‌گریزد و در عوض، چرخش به دور ستاره میزبان را آغاز می‌کند. البته در حال حاضر ماه، سالانه ۴ سانتی‌متر از زمین دور می‌شود که با چنین سرعتی، ۵ میلیارد سال طول می‌کشد تا از مدار زمین خارج شود!

ماه تقریبا در زمان تشکیل زمین یعنی حدود ۴/۵ میلیارد سال پیش احتمالا از برخورد شدید زمین با سیاره فرضی تیا (Theia) به وجود آمده است. تصاویر قمر زمین تعداد زیادی دهانه را با اندازه‌های مختلف نشان می‌دهد که ناشی از اصابت‌های گذشته هستند.

ماه قمر زمین
تصویر گرافیکی از برخورد تیا با زمین که منجر به تشکیل ماه شده است

پل چوداس (Paul Chodas)، مدیر مرکز مطالعات اشیا نزدیک زمین (CNEOS) ناسا، می‌گوید: «تعداد این برخوردها هم‌اکنون کم شده است و موارد بسیار کمی از آن‌ها در زمین و ماه وجود دارد.» این مرکز، اشیای نزدیک به زمین را مانند سیارک‌ها و دنباله‌دارها شناسایی و ردیابی می‌کند تا مشخص شود تهدیدی برای زمین، ماه و دیگر سیاره‌ها هستند یا نه.

در همین رابطه بخوانید: زمین از فضا چگونه دیده می‌شود؟

به گفته چوداس احتمال برخورد یک سیارک با ماه بسیار کم و احتمال اینکه همان سیارک با زمین برخورد کند بیشتر است؛ زیرا زمین بزرگ‌تر بوده، گرانشی قوی‌تر دارد و سیارک به سمت آن کشیده می‌شود. همچنین برای اینکه یک شی بتواند ماه را از مدار خارج کند باید هم‌اندازه آن بوده و سرعت بسیار زیادی داشته باشد، اما هیچ یک از سیارک‌های شناخته‌شده‌، به اندازه ماه بزرگ نیستند که تهدیدی جدی محسوب شوند.

در نتیجه اینکه یک سیارک از منظومه شمسی با ماه برخورد کند و آن را از مدارش خارج سازد، امری غیرممکن است، اما در مورد اجرامی که ساخته بشر است چه فکر می‌کنید؟ آیا روزی به اندازه ماه بزرگ و سریع می‌شوند که آن را از مدارش خارج کنند؟

منبع gadgetnews gadgetnews