هشدار ناسا درباره خطر ماهواره‌های استارلینک

0 1,382

ناسا با انتشار نامه‌ای در مورد ماهواره‌های استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا که وظیفه اعطای مجوز را به این شرکت بر عهده دارد، اعتراض کرد. بنابر ادعای آژانس فضایی آمریکا این ماهواره‌ها با ایجاد اختلال در شناسایی اجرام آسمانی، زندگی فضانوردان را به دلیل احتمال برخورد آن‌ها به عنوان زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی و حتی زندگی ساکنان زمین را به خطر می‌اندازد.

درخشش خورشید و بازتاب‌های ماهواره‌های استارلینک می‌تواند اندازه‌گیری‌های پروژه‌های ناسا را با خطا مواجه کند. این آژانس فضایی تخمین می‌زند در هر تصویر ثبت‌شده مربوط به بررسی سیارک‌های بالقوه خطرناک برای زمین، یک ماهواره استارلینک وجود خواهد داشت که بررسی سیارک‌ها را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه مطالعه تصاویر تهیه‌شده توسط ناسا از این سیارک‌ها ممکن است دچار خطا شوند و با ایجاد مشکل در پیش‌بینی احتمال برخورد آن‌ها با زمین، جان انسان‌ها نیز تهدید شود.

در همین رابطه بخوانید: فیلم عبور ماهواره‌های استارلینک در آسمان را تماشا کنید

در حال حاضر ناسا با همکاری وزارت دفاع آمریکا (USDOD) بر ۲۵ هزار شی از جمله ایستگاه فضایی بین‌المللی، تلسکوپ فضایی هابل، انواع زباله‌های فضایی و همچنین هزاران ماهواره‌ای را که در مدار زمین هستند نظارت می‌کند. این در حالی است که تکمیل منظومه ماهواره‌ای استارلینک این رقم را بیش از دو برابر خواهد کرد و خطر برخورد آن‌ها با دیگر ماهواره‌ها و تولید زباله‌های فضایی نیز قابل توجه است. اسپیس‌ایکس علاوه بر ۱۲ هزار ماهواره‌ای که قرار است به فضا پرتاب شوند، قصد دارد طی پروژه نسل دوم (Gen2) ۳۰ هزار ماهواره استارلینک دیگر را نیز به فضا بفرستد.

دونالد کسلر (Donald Kessler)، دانشمند بازنشسته ناسا، می‌گوید: «بدون اضافه شدن این ماهواره‌های جدید نیز هم‌اکنون میزان زباله‌های فضایی بسیار زیاد شده است.» ناسا ادعای اسپیس‌ایکس را مبنی بر این که سامانه‌های خودکار ماهواره‌های استارلینک، از برخورد آن‌ها با اجرام دیگر جلوگیری می‌نماید، رد می‌کند؛ چون آسمانی مملو از منظومه‌های ماهواره‌ای چنان شلوغ می‌شود که این برخوردها اجتناب‌ناپذیر خواهند بود.

طبق نامه ناسا، این ماهواره‌ها ۸ درصد از تصاویر ترکیبی هابل را خراب می‌کنند و افزودن ۱۰ هزار ماهواره در مدار فراتر از هابل می‌تواند اختلال تصاویر آن را بیش از دو برابر کند. همچنین این ۳۰ هزار ماهواره، جلوی دید ماهواره‌هایی را که برای نظارت بر آب‌وهوای زمین استفاده می‌شوند، می‌گیرند و دید واضح تلسکوپ‌های زمینی را نیز دچار مشکل می‌کنند.

در نامه ناسا همچنین اشاره شده است که این ماهواره‌ها زیر مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار خواهند گرفت. وقتی فضاپیماها برای تحویل تجهیزات یا آوردن خدمه جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند، معمولا مدتی را در آن ارتفاع می‌گذرانند تا برای اتصال مناسب با ایستگاه فضایی آماده شوند.

تعداد روزافزون این ماهواره‌ها که مستقیما در ارتفاع‌های مشترک مستقر می‌شوند، می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌های پرتاب و اتصال به ایستگاه فضایی شود و انجام عملیات در ایستگاه فضایی را با وقفه مواجه کند.

به گفته ناسا انبوه ماهواره‌ها همچنین پنجره‌های پرتاب (Launch Window) ایمن را کوتاه می‌کند. پنجره پرتاب در پروازهای فضایی، یک دوره زمانی‌ است که طی آن یک حامل فضایی باید برای رسیدن به هدف مورد نظر خود پرتاب شود. پنجره‌های پرتاب اغلب زودگذر هستند و برای باز شدن آن‌ها باید همه چیز از موقعیت زمین در فضا گرفته تا شرایط آب‌وهوایی در شرایط مطلوبی باشند.

این اولین بار نیست که ناسا در مورد یک منظومه ماهواره‌ای ابراز نگرانی‌ می‌کند. گفتنی است اسپیس‌ایکس هنوز پاسخی به اعتراض‌های ناسا نداده است.

منبع isna wikipedia digiato