اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب به همراه سلفی این تلسکوپ را ببینید

0 3,847

ناسا اولین تصاویر ثبت‌شده تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) شامل یک سلفی و عکس از ستاره HD 84406، واقع در صورت فلکی دب اکبر (Ursa Major)، را منتشر کرد. این تصاویر که در جهت تراز و آماده‌سازی ۱۸ بخش آینه جیمز وب و تبدیل آن‌ها به یک آینه واحد ثبت شده‌اند، واضح نیستند و برای دستیابی به تصاویر با کیفیت‌تر باید منتظر اتمام مراحل تنظیم این تلسکوپ ماند تا طی چند ماه آینده اولین تصاویر اصلی آن منتشر شود.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب زنده

تلسکوپ جیمز وب ناسا
اولین عکس ثبت‌شده تلسکوپ فضایی جیمز وب

به گفته‌ ناسا تلسکوپ مذکور در حال تکمیل مرحله اول از فرآیند چندماهه تراز آینه اصلی خود با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) است. همه ۱۸ نقطه موجود در تصویر، ستاره HD 84406 را نشان می‌دهند؛ زیرا هنوز آینه‌ها با یکدیگر هم‌خط نشده‌اند و تنها یکی از آینه‌ها نور ستاره را به سمت آینه ثانویه بازتاب کرده است. طی یک ماه آینده محققان به تدریج آینه‌های آن را تنظیم می‌کنند تا زمانی که این ۱۸ تصویر تبدیل به یک ستاره واحد شود.

دانلود کتاب دایره المعارف فضا
برای خرید این کتاب جذاب روی عکس کلیک کنید

جیمز وب همچنین طی فرآیند تراز کردن آینه اصلی، از خود سلفی گرفت. برای تهیه این عکس، دوربین مادون قرمز نزدیک، تصویر آینه اصلی را در آینه ثانویه به ثبت رسانده است.

سلفی تلسکوپ فضا ناسا
اولین سلفی جیمز وب

عملیات پرتاب تلسکوپ مذکور ۲۵دسامبر (۴دی) توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد. این تلسکوپ را ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (Space Telescope Science Institute) آمریکا اپراتوری می‌کنند.

منبع isna espash instagram