کشف سیاره‌ای که در جو خود بخار آب دارد

تیمی بین‌المللی از دانشمندان طی پژوهشی یک سیاره‌ فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که در جو خود بخار آب دارد. این سیاره موسوم به TOI-674 b کمی بزرگ‌تر از نپتون است و به دور یک ستاره کوتوله سرخ (Red Dwarf Star) در فاصله تقریبی ۱۵۰ سال نوری از آن می‌گردد که این عدد در مقیاس‌های نجومی به عنوان فاصله نزدیک شمرده می‌شود. یک ستاره کوتوله سرخ ستاره‌ای کوچک، سرد و سرخ‌رنگ است که غالبا جرمی کمتر از نصف جرم خورشید دارد.

در همین رابطه بخوانید: آیا می‌دانید بارش باران در سیاره‌های دیگر چگونه است؟

فاصله، اندازه و رابطه این سیاره با ستاره خود آن را به شکل ویژه‌ای در دسترس تلسکوپ‌های فضایی قرار می‌دهد. اولین بار تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا این سیاره نسبتا بزرگ را که به عنوان یک «اَبَر نپتون» شناخته می‌شود، کشف کرد؛ سپس تلسکوپ فضایی هابل طیف نوری آن را اندازه‌گیری نمود. داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا نیز به ستاره‌شناسان کمک کرد برخی از ترکیب‌های جوی این سیاره را شناسایی کنند.

وقتی TOI-674 b از مقابل ستاره کوچک خود عبور می‌کند، درخشش نور ستاره از درون جو سیاره به‌ وسیله تلسکوپ‌های مجهز به طیف‌نگار، نور مذکور را به یک طیف تبدیل کرده و نشان می‌دهند که در جو این سیاره چه گازهایی وجود دارد.

منبع instagram wikipedia