پرتاب ناموفق شرکت آمریکایی موجب نابودی چهار ماهواره شد

0 697

استارت‌آپ آمریکایی استرا (Astra) در هفتمین ماموریت پرتاب ماهواره‌بر راکت ۳ (Rocket 3) شکست خورد و طی آن ۴ ماهواره از بین رفتند. این عملیات روز پنجشنبه ۱۰فوریه (۲۱بهمن) ساعت ۲۰:۰۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد که در آن راکت ۳ ماهواره‌هایی از دانشگاه‌های مختلف آمریکا و یک ماهواره ناسا را با خود حمل می‌کرد.

این اولین پرتاب ماهواره‌بر مذکور از مرکز کیپ کاناورال محسوب می‌شود؛ ۶ پرتاب قبلی شامل دو عملیات آزمایشی از پایگاه PSCA در آلاسکا انجام شده بودند. مطابق گزارش‌ها حدود ۳ دقیقه پس از پرتاب و درست پس از جدا شدن مرحله اول مشکلی پیش می‌آید و پرتاب شکست می‌خورد. مسئولان استرا در مورد اینکه در عملیات چه اتفاقی رخ داده است، اطلاعاتی ارائه نداده‌اند.

در همین رابطه بخوانید: فیلم انفجار حامل فضایی شرکت آمریکایی در آسمان را ببینید

راکت ۳ در این ماموریت ماهواره R5-S1 ناسا را با خود حمل می‌کرد که برای آزمایش برخی فناوری‌های مرتبط با ماهواره‌های مکعبی ساخته شده است.

ناسا ماهواره مکعبی
نمای ماهواره R5-S1

ماهواره‌های تحقیق و توسعه باما-۱ (BAMA-1) با ابعاد ۳ واحد متعلق به دانشگاه آلاباما (University of Alabama) آمریکا و کیوب‌ست (QubeSat) با ابعاد ۲ واحد متعلق به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (University of California, Berkeley) این کشور به‌ همراه ماهواره علمی اینسا (INCA) با ۳.۸ کیلوگرم وزن که دانشگاه ایالتی نیو مکزیکو (New Mexico State University) آمریکا آن را ساخته است، دیگر محموله‌های این ماموریت به شمار می‌روند.

راکت ۳ یک حامل فضایی دو مرحله‌ای با طول کلی ۱۱.۶ متر بوده که قادر به حمل ۱۵۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است. مرحله اول این حامل دارای ۵ موتور موسوم به دلفین (Delphin) و مرحله دوم آن نیز مجهز به یک موتور با نام اتر (Aether) است؛ هر دو مرحله از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است. این ماهواره‌بر تاکنون فقط یک پرتاب موفق داشته که برای نیروی فضایی آمریکا انجام شده است.

استرا قصد دارد با حامل فضایی راکت ۳ خود در چالش پرتاب آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا (DARPA) شرکت کند؛ چالشی که هدف از آن اثبات قابلیت‌های پرتاب‌های فضایی شرکت‌ها عنوان شده است و طی آن مبالغی به شرکت‌ها اختصاص می‌یابد. بنابر اظهارات مسئولان استرا، این استارت‌آپ در صورت موفقیت در انجام ماموریت‌ پرتاب خود برنامه دارد به‌صورت مداوم اقدام به انچام پرتاب‌های کم‌هزینه (۲.۵ میلیون دلار به‌ازای هر پرتاب) کند. وی از هر دو گروه دولتی و تجاری به‌عنوان مشتریان بالقوه استرا نام برده است.

منبع rocketlaunch wikipedia space.skyrocket space spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64273
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها