مرکز مقابله با نور ماهواره‌ها و تداخل آن‌ها با رصدهای نجومی تاسیس شد

اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (IAU)، مرکزی برای مقابله با نور ماهواره‌ها و تداخل آن‌ها با رصدهای نجومی راه‌اندازی کرده است تا با کمک جامعه اخترشناسی، اپراتورهای ماهواره‌های مذکور و نهادهای نظارتی، راه‌حلی برای حفاظت از اخترشناسی توسط رصدگران فراهم کند.

این مرکز به نام «حفاظت از تاریکی و سکوت آسمان از تداخل منظومه‌های ماهواره‌ای» (Protection of the Dark and Quiet Sky from Satellite Constellation Interference) به‌طور مشترک توسط رصدخانه اسکا (SKA) در انگلیس و آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم مادون قرمز نوری (NOIRLab) آمریکا اداره می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: تاثیر منفی ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس بر رصدهای نجومی

پیرو بنونوتی (Piero Benvenuti)، مدیر اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، می‌گوید: «آلودگی نوری منظومه‌های ماهواره‌ای اکنون تهدید بزرگ‌تری برای رصدهای نجومی هستند.» همچنین به گفته کانی واکر (Connie Walker)، محقق NOIRLab، تا پایان دهه جاری میلادی بیش از ۵ هزار ماهواره در هر لحظه در بالای افق وجود خواهند داشت.

در آسمان بالای یک رصدخانه، چند هزار ماهواره تحت تاثیر نور خورشید می‌درخشند و به وسیله کوچک‌ترین تلسکوپ‌های اپتیکال (نوری) و مادون قرمز قابل ردیابی هستند. این مسئله رصد دورترین و کم‌نورترین ستاره‌ها و کهکشان‌ها را دشوار می‌کند.

منبع mehrnews wikipedia noojum