راهنمای خرید تلسکوپ خانگی برای نوجوانان + قیمت بروز و فروش آنلاین

0 2,314

تلسکوپ از جمله وسیله‌هایی است که خرید آن نیاز به مطالعه و تحقیق زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم انواع تلسکوپ‌های مختلف را همراه با قیمت روز آن‌ها بررسی کرده و بهترین تلسکوپ‌ها را برای هر رده سنی و سطح نجومی معرفی کنیم. ضمنا همینجا می‌توانید اقدام به خرید آنلاین تلسکوپ مورد نظر خود کنید.

در ابتدا به معرفی ساختار تلسکوپ می‌پردازیم تا در هنگام خرید بهترین تصمیم را بگیرید.

اجزای و ساختار تشکیل دهنده تلسکوپ چیست؟

• منظره‌یاب (جوینده): جوینده، تلسکوپ بسیار کوچکی با میدان دیدی وسیع است که یافتن اجرام در آسمان را بسیار آسان می‌کند.
  • مقر: مقر یک رابط بین سه پایه و لوله تلسکوپ است و به لوله تلسکوپ قابلیت حرکت کردن می‌دهد. مقرها به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه بررسی می‌کنیم.
  • سه پایه: این بخش وظیفه نگه داشتن مقر و تلسکوپ را دارد و هرچه محکم‌تر و سنگین‌تر باشد مقاومت بیشتری در برابر باد خواهد داشت.
  • لوله تلسکوپ: این لوله و محتویات آن به اپتیک تلسکوپ مربوط می‌شوند که در ادامه انواع آن را بررسی می‌کنیم.

برخی مفاهیمی که قبل از خرید تلسکوپ باید بدانید!

• فاصله کانونیبه فاصله مرکز عدسی تا نقطه‌ای که پرتوهای نور کانونی می‌شوند، فاصله کانونی می‌گویند.
  • نسبت کانونی: نسبت کانونی را عموما به صورت F/n می‌نویسند که در آن n حاصل تقسیم فاصله کانونی عدسی شیئی یا آینه اصلی به قطر آن است. برای مثال وقتی فاصله کانونی آینه ۱۲۰ سانتی‌متر و قطر آن ۱۲ سانتی‌متر باشد، نسبت کانونی به صورت f/۱۰ نوشته می‌شود.
  • قدر ظاهری: قدر ظاهری مقیاسی عددی از روشنایی ستارگان از دید ناظر در زمین است که هرچه مقدار آن کمتر باشد، ستاره پرنورتر دیده می‌شود.
اجزای تلسکوپ
اجزای اصلی و تشکیل دهنده تلسکوپ

انواع تلسکوپ

• تلسکوپ نوری: یک تلسکوپ نوری طیف مرئی نور را گردآوری و روشنی اجرام مورد رصد را افزایش می‌دهد. در یک تلسکوپ نوری به منظور ایجاد تصویر از آینه یا عدسی استفاده شده‌ است.
  • تلسکوپ شکستی (گالیله‌ای): در تلسکوپ شکستی برای ایجاد تصویر از عدسی استفاده می‌شود. این تلسکوپ‌ها انواع مختلفی شامل دو دسته تلسکوپ شکستی آکروماتیک (Achromatic) و آپوکروماتیک (Apochromatic) دارند.
  • تلسکوپ شکستی آکروماتیک (کند): در تلسکوپ‌های شکستی از دو عدسی شیئی و چشمی استفاده می‌شود. عدسی شیئی برای جمع‌آوری نور و کانونی کردن آن و عدسی چشمی برای بزرگ‌نمایی تصویر به‌کار می‌رود. استفاده از عدسی به عنوان شیئی دارای معایب مهمی مانند اعوجاج رنگی (Chromatic Distortion) است. برای رفع این مشکل می‌توان اپتیک را از دو عدسی ساخت که به ساخت تلسکوپ شکستی نوع آکروماتیک می‌انجامد.
  • تلسکوپ شکستی آپوکروماتیک (تند): عدسی شیئی این نوع تلسکوپ‌ها از چندین عدسی ساخته شده است که فضای بین آن‌ها را از گاز نیتروژن پر می‌کنند. به علت پایین بودن نسبت کانونی از این نوع تلسکوپ‌ها برای عکاسی نجومی نیز استفاده می‌شود.
  • تلسکوپ‌های بازتابی: در این تلسکوپ‌ها جمع‌آوری نور به عهده یک آینه مقعر است که می‌تواند کروی یا سهموی باشد. تلسکوپ‌های بازتابی پس از مدتی نیاز به تمیز کردن آینه و پس از آن بسته به کیفیت روکش آلومینیوم، نیاز به تعویض روکش دارند. محل نصب آینه خمیده، قسمت انتهایی تلسکوپ است که باعث می‌شود آینه زیر وزن خود تغییر شکل ندهد. این تلسکوپ‌ها به دو دسته اصلی تلسکوپ نیوتنی و کسگرین (Cassegrain) تقسیم می‌شوند.
  •  تلسکوپ نیوتنی:‌ در این نوع تلسکوپ، نور جمع‌آوری‌شده به وسیله یک آینه مقعر، با یک آینه ثانویه تخت یا منشور به بیرون از لوله تلسکوپ هدایت شده و به عدسی چشمی ارسال می‌شود.
  • تلسکوپ کسگرین: تلسکوپ‌های نیوتنی نسبتا بلند هستند و هنگامی که اندازه آینه اصلی آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود، طول تلسکوپ بسیار زیاد می‌شود. برای حل این مشکل از روشی به نام کسگرین استفاده می‌شود که در آن، مرکز آینه اصلی تلسکوپ سوراخ شده و چشمی در پشت تلسکوپ قرار می‌گیرد. آینه ثانویه پرتوهای آینه اصلی را از میان سوراخ آینه اصلی به سمت چشمی می‌فرستد. در این روش به دلیل اینکه پرتوها طول تلسکوپ را دو بار طی می‌کنند، طول تلسکوپ به نصف کاهش می‌یابد.
  • تلسکوپ‌های شکستی-بازتابی: این تلسکوپ‌ها شبیه تلسکوپ‌های بازتابی هستند؛ با این تفاوت که در ساخت آن‌ها از تیغه‌های شیشه‌ای‌ استفاده شده‌ است تا بتوان از آینه کروی به جای آینه سهموی استفاده کرد.
  • تلسکوپ اشمیت (Schmit): در دهانه این تلسکوپ تیغه باریکی به نام تیغه اشمیت قرار می‌گیرد که کار تصحیح خطای آینه را بر عهده دارد و بر اساس تراش و خطای آینه ساخته می‌شود.
  • تلسکوپ اشمیت-کاسگرین (Schmit-Cassegrain): تلسکوپ اشمیت-کاسگرین به تلسکوپی گفته می‌شود که از هر دو فناوری کسگرین و تیغه اشمیت در آن استفاده شده باشد. این روش عموما برای تلسکوپ‌های ۸ اینچ به بالا به‌کار می‌رود.

انواع استقرار تلسکوپ

تکیه‌گاه تلسکوپ باید محکم و استوار باشد تا از لرزش آن جلوگیری کند. دو شیوه اصلی در استقرار تلسکوپ، استوایی و سمتی ارتفاعی هستند.

• استقرار استوایی: در استقرار استوایی، یک محور تلسکوپ به سمت قطب سماوی (امتداد قطبین زمین در کره آسمان) نشانه می‌رود و دیگری عمود بر این محور، محور مِیل است که به تلسکوپ این امکان را می‌دهد تا به سمت اجرامی با میل‌های مختلف سو بگیرد.
  • استقرار سمتی ارتفاعی:‌ در این نوع استقرار، یکی از محورها عمودی و دیگری افقی است. سوار کردن تلسکوپ به این صورت، از نصب استوایی ساده‌تر و پایداری آن در تلسکوپ‌های خیلی بزرگ بیشتر است. پایه‌های سمتی ارتفاعی، درست مانند پایه‌های دوربین عکاسی فقط به بالا و پایین و چپ و راست حرکت می‌کنند و از این رو لوله تلسکوپ فقط در همین جهت‌ها حرکت خواهد کرد.

چشمی تلسکوپ

معیار اصلی کیفیت تلسکوپ قطر و کیفیت شیئی‌ است، اما انتخاب چشمی مناسب می‌تواند کیفیت دید را بسیار ارتقا بخشد. اساسی‌ترین و آشناترین مشخصه چشمی، فاصله کانونی آن است.

پرفروش‌ترین تلسکوپ ۱۴۰۰

تلسکوپ فاندل کد 004 یکی از تلسکوپ‌های پرفروش و با قیمت مناسب است که برای استفاده‌های معمولی و غیرحرفه‌ای به‌کار می‌رود.پرفروش‌ترین تلسکوپ 1400

خرید و قیمت روز تلسکوپ فاندل

خرید و قیمت تلسکوپ دانش‌آموزی مناسب

تلسکوپ سلسترون مدل PowerSeeker 50AZ یک تلسکوپ آماتوری سبک، ارزان و با کیفیتی قابل قبول است که بیشتر برای استفاده کودکان و مشاهده طبیعت در فواصل نزدیک مناسب است. با وجود مقر سمتی ارتفاعی و جوینده، کار با این تلسکوپ برای کودکان نیز بسیار ساده است. از این تلسکوپ می‌توان به‌ خوبی برای مشاهده‌ مناظر دوردست و همچنین برخی جزئیات سطح ماه، اقمار مشتری، حلقه‌های زحل، سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌های پرنور استفاده کرد.

رصد آسمان فضا سیاره

خرید و قیمت روز تلسکوپ سلسترون

بهترین تلسکوپ خانگی

با تلسکوپ کامار مدل CRN 1271000 تجربه‌ متفاوتی از تماشای آسمان و ستارگان کسب می‌کنید. این تلسکوپ بسیار ساده و پرکاربرد از نوع اپتیک شکستی آکروماتیک بوده و برای رصدگران حرفه‌ای و تازه‌‌کار در رصدخانه‌ها، طبیعت و منازل گزینه‌ بسیار خوبی محسوب می‌شود.

بهترین تلسکوپ خانگی

خرید و قیمت روز تلسکوپ کامار

تلسکوپ مناسب برای نوجوانان

با تلسکوپ اسکای واچر مدل Explorer 130 EQ2 شما می‌توانید صدها جرم را در آسمان پیدا کرده و از رصد آن‌ها لذت ببرید. این تلسکوپ مناسب کودکان، نوجوانان و تازه‌کاران است و با آن می‌توانید برخی از اجرام اعماق آسمان را با جزئیات بالا مشاهده کنید. به‌طور مثال در شرایط رصدی مناسب کهکشان آندرومدا (Andromeda)، ماه و سیاره‌ها به‌طور کامل قابل رویت خواهند بود.

راهنمای خرید تلسکوپ

همچنین تلسکوپ سلسترون مدل StarSense Explorer LT 114AZ برای نوجوانان و مبتدیان مناسب است. از همان اولین روز تهیه تلسکوپ و اولین شب رصدی، قادر خواهید بود انواع اجرام آسمانی مانند سیاره‌ها، ستاره‌های دوتایی، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌ها را رصد کنید. تلسکوپ‌های سری StarSense Explorer از تلفن هوشمند شما برای تجزیه‌وتحلیل آسمان شب و محاسبه موقعیت و وضعیت آن استفاده می‌کنند.

تلسکوپ فاندل

تلسکوپ مدل فاندل کد 50f600 یک تلسکوپ نیمه‌حرفه‌ای برای رصد ستارگان بوده و برای فراگیری علم نجوم برای نوجوانان مناسب است.

تلسکوپ فاندل

روش ساخت تلسکوپ حرفه‌ای

در این ویدئو می‌توانید روش ساخت یک تلسکوپ حرفه‌ای را مشاهده کنید و با استفاده از آن از رصد زیبایی‌های آسمان شب بیشتر لذت ببرید.

منبع wikipedia digikala nojum-neyshabur avastarco