بزرگ‌ترین سیارک تروجان در مدار زمین به دور خورشید کشف شد

0 598

دانشمندان وجود دومین سیارک تروجان (Trojan) عظیم را در مدار زمین به دور خورشید تایید کردند که می‌تواند منبعی غنی از مواد معدنی و بازگوکننده‌ اسرار اولیه‌ منظومه‌ شمسی باشد. یک تروجان زمین، سیارکی است که جلوتر یا عقب‌تر از زمین قرار دارد و در همان مداری که زمین می‌پیماید به دور خورشید می‌گردد. XL5 2020 که بزرگ‌ترین تروجان زمینی کشف‌شده به‌شمار می‌رود، برای همیشه یک سیارک تروجان باقی نخواهد ماند و در نهایت از نظر گرانشی ناپایدار و سرگردان خواهد شد.

در همین رابطه بخوانید: گذر یک سیارک خطرناک را از کنار زمین ببینید

2020 XL5 قطری حدود ۱٫۲ کیلومتر دارد که تقریبا سه برابر قطر سیارک تروجان دیگر زمین به نام TK7 2010 با قطر تقریبا ۴۰۰ متر است. 2020 XL5 و TK7 2010 ممکن است تنها نبوده و تروجان‌های زمینی بسیار بیشتری وجود داشته باشند که تاکنون شناسایی نشده‌اند.

نقطه لاگرانژی خورشید زمین
سیارک تروجان XL5 2020 در نقطه‌ L4 از نقاط لاگرانژی خورشید-زمین قرار دارد که نقاط پایدار گرانشی میان دو جرم هستند.

سزار بریسنیو (Cesar Briceño)، از بنیاد ملی علوم (NSF سرواژه National Science Foundation) آمریکا، می‌گوید: «اگر طی کشف تروجان‌های زمینی بیشتر، برخی از آن‌ها انحراف مداری کمتری داشته باشند، ممکن است دسترسی ما به آن‌ها حتی از دسترسی به ماه هم ارزان‌تر باشد. بنابراین می‌توانند به پایگاه‌های مناسبی برای کاوش‌های پیشرفته‌ منظومه‌ شمسی تبدیل شده یا ذخایری از منابع معدنی باشند.»

چندین سیاره در منظومه‌ شمسی از جمله سیاره‌های ناهید، مریخ، اورانوس و نپتون هم سیارک‌های تروجان دارند؛ همچنین سیاره مشتری بیش از ۵ هزار سیارک تروجان شناخته‌شده داشته و فضاپیمای لوسی (Lucy) ناسا برای کاوش شماری از آن‌ها پرتاب شده است. این سیارک‌ها به‌ عنوان فسیل‌های منظومه‌ شمسی شناخته می‌شوند و دارای اطلاعات ارزشمندی از زمان شکل‌گیری منظومه‌ شمسی هستند.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64212
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها