کاهش چشمگیر هزینه‌ سفرهای فضایی طی دهه‌های اخیر

0 587

با تلاش شرکت‌های خصوصی و تمهیدات دولتی، پرواز فضایی هر روز توسعه‌ی بیشتری می‌یابد و فضا دردسترس‌تر از همیشه می‌شود؛ اما تاکنون سفرهای فضایی چقدر ارزان‌تر از قبل شده‌اند؟ امروزه پرتاب حامل فضایی شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) می‌تواند ۹۷ درصد ارزان‌تر از هزینه‌ سفر فضاپیمای سایوز (Soyuz) آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در دهه‌ ۱۹۶۰ باشد. بوستر حامل فالکون-۹ (Falcon-9) اسپیس‌ایکس بازگشت‌پذیر است که این موضوع باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش قیمت‌های رقبا می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: فرود موفق فالکون-۹ و اهمیت بازگشت‌پذیری حامل‌های فضایی+فیلم

در نمودار زیر، بر اساس داده‌های مرکز مطالعه‌های راهبردی و بین‌المللی (CSIS) آمریکا، هزینه‌ پرتاب فضایی هر کیلوگرم بار از سال ۱۹۶۰ تاکنون در سراسر جهان بررسی شده است. در دهه‌ ۱۹۶۰، ناسا ۲۸ میلیارد دلار برای فرود فضانوردان روی ماه هزینه کرد که با درنظر گرفتن نرخ تورم امروزه معادل ۲۸۸ میلیارد دلار است.

اسپیس‌ایکس ناسا فضا

در دو دهه‌ گذشته شرکت‌های استارت‌آپی فضایی نشان داده‌اند که می‌توانند با پیمانکاران قدرتمند هوافضا مانند شرکت چندملیتی بوئینگ (Boeing) به مرکزیت آمریکا و شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) رقابت کنند.

سفر فضایی
هرینه سفرهای فضایی از ۲۰۰۰

اگرچه رقابت، قیمت پروازهای باری را پایین آورده است، اما حمل‌ونقل فضایی انسان همچنان گران است. در طول ۶۰ سال گذشته، تقریبا ۶۰۰ نفر به فضا پرواز کرده‌اند و اکثریت آن‌ها فضانوردان دولتی بوده‌اند. برای یک سفر زیرمداری با فضاپیماهای شرکت بریتانیایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) و شرکت بلو اوریجین، قیمت پروازها معمولا ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار است. پروازهای فراتر از آن به مدار زمین بسیار گران‌تر هستند و بیش از ۵۰ میلیون دلار برای هر صندلی خریداری می‌شوند. هرچند انتظار می‌رود با افزایش پروازهای گردشگری و بهبود پرتابگرها، هزینه این پروازها نیز کاهش یابد.

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64199
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها