استفاده از هوش مصنوعی در منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ فراهم می‌شود

0 173

دو شرکت اروپایی با همکاری یکدیگر در صدد ارائه راهکارهایی به منظور استفاده وسیع از هوش مصنوعی در ماهواره‌ها هستند. طی توافق میان شرکت سوئیسی روآگ اسپیس (RUAG Space) و شرکت سوئدی استریم آنالیز (Stream Analyze) قرار است جدیدترین رایانه تک بردی روآگ اسپیس برای ماهواره‌ها به نام لینکس (Lynx) با پلتفرم تجزیه‌وتحلیل استریم آنالیز موسوم به سا.انجین (sa.engine) ادغام شوند تا بدین ترتیب روشی برای کاربرد هوش مصنوعی در فضا توسعه یابد.

در همین رابطه بخوانید: هوش مصنوعی چه کاربردهایی در اکتشافات فضایی دارد؟

با وجود منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ که نوعی شبکه گسترده از نودهای به هم پیوسته را تشکیل می‌دهند، سازماندهی ترافیک ارتباطی به روشی بهینه چالش بزرگی محسوب می‌شود. تجزیه‌وتحلیل رفتار شبکه، مانند الگوهای ترافیک یا سایر مشخصات در یک شبکه ارتباطی متحرک نرم‌افزار محور در فضا، امکان بهینه‌سازی مسیرهای داده از طریق شبکه و در نتیجه عملکرد تمام سامانه ارتباطی را فراهم می‌کند. سا.انجین اجازه می‌دهد تا این بهینه‌سازی شبکه به صورت در لحظه در ماهواره‌ها انجام شود.

اپراتورهای ماهواره‌ای از طریق پلتفرم سا.انجین قادر خواهند بود به طور مستقیم با حسگرهای ماهواره در ارتباط بوده و هر نوع نیازی را برطرف کنند. این پلتفرم فقط به چند مگابایت حجم نیاز دارد و مستقل از سخت‌افزار و نرم‌افزار است، بنابراین می‌توان آن را در مجموعه استاندارد کامل رایانه‌های داخلی روآگ اسپیس و تقریبا در هر رایانه ماهواره‌ای دیگر ادغام کرد. از آنجایی که سا.انجین مقیاس پذیر است، می‌تواند از هر ناوگان ماهواره‌ای پشتیبانی کرده و ضمن ارتباط با ماهواره‌های دیگر، از آن‌ها اطلاعات کسب کند.

بنابر اظهارات جان نیلسون (Jan Nilsson)، مدیرعامل استریم آنالیز، با توجه به اینکه امروزه توسعه الگوریتم‌های تجزیه‌وتحلیل هم زمان‌بر است و هم قابلیت محدودی برای اعمال تغییرات پس از راه‌اندازی دارد، با بهره‌گیری از سا.انجین نیازی به نهایی کردن الگوریتم‌ها و قابلیت‌های ماهواره قبل از پرتاب نیست.

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی و تسریع در روند پردازش اطلاعات ماهواره‌ای از آن روست که حسگرهای ماهواره‌ها روزبه‌روز قدرتمندتر شده و داده‌های بیشتری تولید می‌کنند؛ درنتیجه با بهره‌گیری از این فناوری می‌توان اطلاعات را به جای زمین در مدار پردازش و سپس به زمین منتقل کرد. بدین ترتیب روند استفاده از اطلاعات تسریع شده و در مواقع لازم می‌توان تصمیم‌گیری را در زمان کوتاه‌تری انجام داد.

منبع robodaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64170
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها