ماهواره روسیه برای تصویربرداری از ماهواره‌های دیگر در فضا روانه مدار زمین شد

0 777

روسیه یک ماهواره محرمانه با مقاصد شناسایی و امنیتی را به‌وسیله ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز شنبه ۵فوریه (۱۶بهمن) ساعت ۰۷:۰۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام شد و طی آن ماهواره نیترون (Neitron) در مدار زمین قرار گرفت. قرار است دو ماهواره از این نوع به فضا فرستاده شود که ماهواره دوم طی سال‌های آینده پرتاب خواهد شد.

ماهواره‌های نیترون که با نام 14F01 نیز شناخته می‌شوند، ظاهرا ماهواره‌هایی از نوع راداری هستند و بنابر گزارش رسانه‌های روسی با دو ماموریت پایش زمین و همچنین تصویربرداری دقیق از سایر ماهواره‌ها در فضا به مدار فرستاده می‌شوند. اولین ماهواره نیترون ابتدا قرار بود سال ۲۰۱۹ روانه مدار زمین شود که عملیات پرتاب آن تاکنون به تاخیر افتاد. ماهواره‌های نیترون را اداره طراحی موشک ان‌پی‌او ماشینستراینیا (NPO Mashinostroyeniya) روسیه می‌سازد و وزارت دفاع این کشور اپراتوری می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: دو ماهواره آمریکا برای جاسوسی از ماهواره‌های دیگر به فضا پرتاب شدند

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه آن را ساخته‌اند. این ماهواره‌بر دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱آ (Soyuz 2.1a) استفاده شد.

سایوز ۲.۱آ به حمل ۷۰۲۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. سایوز-۲ یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که دارای طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر می‌باشد. همچنین یکی از مراحل فوقانی آن فرگات (Fregat) نام دارد که در این عملیات پرتاب از آن استفاده شد. این مرحله با ۱.۵ متر طول دارای قطری معادل ۳.۳۵ است.

سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۳۵ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

ماگ طرح فضا

منبع rocketlaunch space.skyrocket wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64127
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها