تنظیم آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب آغاز شد

با دریافت نخستین فوتون‌های نور ستاره‌ها توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb)، فرآیند تراز کردن آینه‌های آن برای اجرای عملیات علمی آغاز شد. این فرآیند طی سه ماه آینده در هفت مرحله انجام خواهد شد و در نهایت تلسکوپ را کاملا هم‌تراز و برای راه‌اندازی ابزار علمی آماده می‌کند. تصاویری که جیمز وب در این مدت می‌گیرد، برخلاف نماهای تازه‌ای که با آغاز رسمی فعالیت علمی از تابستان ثبت می‌کند، تصاویر زیبایی نخواهند بود و در جهت آماده‌سازی تلسکوپ در مسیر کاوش علمی هستند.

در همین رابطه بخوانید: لحظه رسیدن تلسکوپ جیمز وب به مقصد را ببینید

مسئولین شرکت آمریکایی بال ائرواسپیس (Ball Aerospace) و مرکز پرواز‌های فضایی گادرد (Goddard) ناسا می‌گویند با تکمیل استقرار بخش‌های آینه‌ای و روشن شدن ابزار، تیم مراحل متعددی را برای آماده‌سازی و کالیبره کردن تلسکوپ برای انجام کار خود آغاز کرده است. فرآیند راه‌اندازی تلسکوپ بسیار طولانی‌تر از تلسکوپ‌های فضایی قبلی خواهد بود.

آینه اولیه تلسکوپ جیمز وب به قطر ۶.۵ متر، شامل ۱۸ بخش شش ضلعی است که در حالتی فشرده قرار داشتند و پس از رسیدن آن به فضا باز شدند. طی فرآیند تنظیم، تمام ۱۸ آینه در کنار یکدیگر و به عنوان یک سطح تجمیع‌کننده نور عمل می‌کنند. طبق اعلام ناسا، برای اینکه بخش‌های مذکور مانند یک آینه واحد عمل کنند، همه ۱۸ آینده باید با کسری از طول موج نور با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

ماگ طرح فضا

عملیات پرتاب تلسکوپ مذکور ۲۵دسامبر (۴دی) توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی انجام گرفت. جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌ بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد. این تلسکوپ را ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (Space Telescope Science Institute) آمریکا اپراتوری می‌کنند.

منبع mehrnews digikala espash