رونمایی از سه سامانه پایش ماهواره‌ای و یک سامانه رصدی آنلاین+لینک ثبت‌نام

0 169

سه سامانه پایش ماهواره‌ای و یک سامانه رصد برخط از رصدخانه خیام با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رونمایی شدند. سامانه‌های «آتش‌بان» در پایش ماهواره‌ای و مدیریت آتش‌سوزی، «کرانه» برای رصد منابع آبی کشور، «آفاق» در پایش گرد و غبار و آلودگی هوا و «کیهان» جهت رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی از طریق رصدخانه خیام سازمان فضایی ایران کاربرد دارند.

سامانه آتش‌بان با استفاده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، تهیه نقشه‌های ریسک، شناسایی آتش فعال، تحلیل رفتار آتش و مدیریت مواد آتش‌زا، هشدار سریع و اطفاء آتش را در عرصه‌های طبیعی امکان‌پذیر می‌کند. سامانه آفاق از طریق استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، مقادیر هواشناسی، کیفیت هوا، رطوبت خاک و به‌ ویژه پدیده گرد و غبار در سطح کشور را پایش و شناسایی می‌کند.

ماگ طرح فضا

سامانه کرانه هم با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، اطلاعات و تحلیل‌های آماری منابع آب کشور مثل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌ها، باتلاق‌ها و ذخایر سدها را به‌عنوان ابزار مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آبی در دسترس مدیران و پژوهشگران قرار می‌دهد.

به گفته عیسی زارع‌پور، با استفاده از سامانه کیهان رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی با اتصال به تلسکوپ رصدخانه خیام برای عموم امکان‌پذیر است. این رصدخانه از یک دهه پیش تا امروز مشغول فعالیت‌های علمی و ماموریت‌های تخصصی حوزه فضایی بود، اما حالا علاوه بر فعالیت‌های علمی، امکان رصد آسمان را برای علاقمندان فراهم کرده است. علاقمندان به نجوم از این لینک (کلیک کنید) می‌توانند درخواست رصد آسمان را ثبت کنند و با هماهنگی اپراتور وارد فرآیند رصد و نحوه کنترل تجهیزات نجومی شوند.

در همین رابطه بخوانید: آسمان را با تلسکوپ آنلاین رصد کنید

منبع farsnews mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64112
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها