تصویر دهانه‌ مریخی شبیه یک کنده درخت را ببینید

0 157

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (ExoMars Trace Gas Orbiter) تصویری عجیب از یک دهانه مریخی ثبت کرده که شبیه یک کنده درخت با حلقه‌های منحصر به فرد آن است. مدارگرد مذکور به طور مشترک به آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) تعلق دارد و سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد.

در همین رابطه بخوانید: با بالگرد در مریخ پرواز کنید!

آژانس فضایی اروپا درباره تصویر مذکور توضیح می‌دهد: «این تصویر را می‌توان به راحتی با یک کنده درخت با حلقه‌های متحدالمرکز خود اشتباه گرفت، در حالی که در واقع یک منظره چشمگیر از یک دهانه مریخی است! حلقه‌های درختان تصویری از آب‌وهوای گذشته زمین ارائه می‌دهند و الگوهای درون این دهانه نیز جزئیات زیادی از تاریخ سیاره سرخ آشکار می‌کنند.»

به عقیده دانشمندان این دهانه مملو از رسوب‌های غنی یخ-آب است که از زمان‌های قدیم تاریخ این سیاره ایجاد شده بودند. احتمالا رسوب‌های مذکور به دلیل تغییر شیب یا محور چرخش سیاره در طول زمان تشکیل شده است. شیب یا انحراف محوری یک سیاره، همانطور که در زمین اتفاق می‌افتد، باعث تغییرهای فصلی می‌شود. به عبارت دیگر، حلقه‌ها و شکاف‌های قابل توجه دهانه احتمالا به دلیل تغییرهای محیطی در طول زمان به‌وجود آمده‌اند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64104
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها