علت تفاوت رنگ اجزای دنباله‌دار چیست؟

گیسو (Coma) یک دنباله‌دار اغلب به رنگ سبز است و دم آن رنگ دیگری دارد. مولکولی که این درخشش سبز رنگ را ایجاد می‌کند از طریق فرآیندهای شیمیایی درون هسته پدید می‌آید و توسط نور خورشید منفجر می‌شود. به همین علت نور سبز رنگ تنها متعلق به هسته است و دم دنباله‌دار از آن بی‌نصیب می‌ماند.

در همین رابطه بخوانید: بزرگ‌ترین دنباله‌دار شناخته‌شده به‌ سمت زمین می‌آید

تیموتی دبلیو اشمیت (Timothy W. Schmidt)، از دانشگاه نیو ساوت ولز (University of New South Wales) استرالیا، می‌گوید: «ما با استفاده از لیزرهای فرابنفش در آزمایشگاه نشان دادیم که این پدیده چطور اتفاق می‌افتد و مقادیر مهم را در انفجار مذکور اندازه‌گیری کردیم.»

دنباله‌دار یک گلوله کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌ شده و شامل سه بخش هسته، گیسو و دم است. هسته بخش مرکزی بوده و از گرد و غبار و گاز و یخ تشکیل می‌شود. وقتی دنباله‌دار به نزدیکی خورشید می‌رسد، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر و به ابر بزرگی پیرامون دنباله‌دار تبدیل می‌شود که گیسو نام دارد. نیروی مغناطیسی بسیار قوی، دم یونی را از دم گرد و غباری جدا می‌کند.

اجزای دنباله‌دار

جو ناحیه گیسو مملو از مولکول‌های ساخته‌شده بر پایه کربن است که با نور فرابنفش خورشید بمباران و طی انفجارها به قطعه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شوند. این فرآیند سبب تشکیل مولکول‌های کوچک و بسیار ناپایدار دی‌کربن (C2) می‌گردد.

ماگ طرح فضا

طول عمر یک مولکول دی‌کربن که توسط نور خورشید احاطه شده است، حدود ۴۴ ساعت بوده و در آن زمان، مولکول‌ها فاصله زیادی را طی کنند. پس دم دنباله‌دار میلیون‌ها کیلومتر ادامه یافته و این سبب می‌شود دم دارای دی‌کربن، اما بدون نور خورشید لازم برای درخشش سبز رنگ باشد.

منبع digiato wikipedia