مایکروسافت با ناسا در ماموریت‌های فضایی همکاری می‌کند

0 181

تیم رایانش ابری آژور کوانتوم (Azure Quantum) شرکت مایکروسافت با همکاری ناسا مشغول کار روی بهینه‌سازی شبکه فضای عمیق (Deep Space Network) این سازمان بوده تا ارتباط را با فضاپیماهای مختلف از‌ جمله تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) و مریخ‌نوردهای ناسا ممکن سازد. شبکه‌ فضای عمیق مجموعه‌ای از آنتن‌های غول‌پیکر مستقر در کالیفرنیا، اسپانیا و استرالیا است و از ارتباط با بیش از ۳۰ فضاپیما که در حال‌ حاضر مشغول اکتشاف در منظومه شمسی هستند، پشتیبانی می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: مشاهده مریخ با هولولنز مایکروسافت

بهینه‌سازی زمان‌بندی برای برقراری ارتباط با تمام این فضاپیماها که در طول هفته، صدها درخواست به شبکه ارسال می‌کنند، به منابع رایانه‌ای بسیار زیادی نیاز دارد و پهنای‌ باند لازم برای انتقال داده بین زمین و فضا در ‌حال افزایش است. اینجاست که رایانش ابری آژور کوانتوم مایکروسافت به کمک ناسا می‌آید تا زمان‌بندی ارتباط با جیمز وب را که مدام در مدار در حال چرخش است، بهبود بخشد. رایانش ابری دسترسی آسان به داده‌ها را در اینترنت ممکن می‌سازد.

آن‌ها با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر کوانتوم تحت این خدمت ابری، موفق شدند این زمان را به حدود دو دقیقه برسانند. این امر به آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا اجازه می‌دهد ارتباط با مدارگردهای بیشتری را برنامه‌ریزی کند و با افزایش ماموریت‌های فضایی سرعت عمل بیشتری در برقراری ارتباط داشته باشد.

همکاری مایکروسافت با ناسا فقط کاربرد فضایی ندارد و به گفته مایکروسافت پیشرفت‌های تیم آژور کوانتوم می‌تواند در حل چالش‌های زنجیره‌‌های تامین، مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل نیز کاربرد داشته باشد. این اولین باری نیست که مایکروسافت به حوزه‌ فضا ورود کرده است؛ هدست‌های هولولنز-۲ (2-Hololense) این شرکت به کارمندان ناسا کمک کرده‌اند تا کاری را که ۸ ساعت طول می‌کشید، در ۴۵ دقیقه انجام دهند. ایستگاه فضایی بین‌الملی نیز از مایکروسافت آژور برای پردازش داده استفاده می‌کند. هولولنز یک رایانه هولوگرافی در هدست است که به شما اجازه می‌دهد در فضاهایی مثل اتاق و یا دفتر کاری هولوگرام‌ها را بشنوید، ببینید و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

منبع zoomit iranholo hamamooz
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64073
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها