۳۰۰ هزار سنگ فضایی کشف‌نشده در قطب جنوب!

0 466

دانشمندان تخمین می‌زنند جنوبگان (Antarctica)، قاره‌ای در قطب جنوب زمین، احتمالا دارای ۳۰۰ هزار شهاب‌سنگ کشف‌نشده است. محققان با استفاده از هوش مصنوعی برنامه‌ای طراحی کردند که نزدیک به ۸۳ درصد از مناطق غنی از شهاب‌سنگ را در جنوبگان به دقت مورد شناسایی قرار داده است.

در همین رابطه بخوانید: آیا خرید و فروش شهاب سنگ ها قانونی است؟

در مجموع بیش از ۶۰۰ منطقه غنی از شهاب‌سنگ در این قاره، از جمله بسیاری از مناطقی که در حال حاضر اکتشاف نشده‌اند، شناسایی شد. از حدود ۴۵ هزار شهاب‌سنگی که تا به امروز در قطب جنوب کشف شده‌اند، تنها ۵ تا ۱۳ درصد از کل شهاب‌سنگ‌های موجود در آن را تشکیل می‌دهند و بیش از ۳۰۰ هزار شهاب‌سنگ دیگر در سطح این قاره یخی وجود دارند.

قطب جنوب کشف شهاب‌سنگ

نزدیک به دو سوم شهاب‌سنگ‌های کشف‌شده روی زمین در جنوبگان، سردترین جای زمین، یافت شده‌اند. طبیعت سرد و خشک این قاره یخ‌زده به حفظ این سنگ‌های فرازمینی کمک می‌کند و رنگ‌های تیره این سنگ‌ها، آن‌ها را در برابر یخ و برف متمایز می‌کند. زمانی که شهاب‌سنگ‌ها در جنوبگان فرود می‌آیند، معمولا در مناطق پوشیده از برف که ۹۸ درصد از این قاره را در بر می‌گیرد، می‌افتند. با گذشت زمان، برف در آنجا جمع، فشرده و به یخ تبدیل می‌شود و این سنگ‌های فضایی را در لایه‌های یخی که به سمت حاشیه‌های قاره رانده می‌شوند، می‌پوشاند.

اغلب شهاب‌سنگ‌های جنوبگان که در یخ به دام افتاده‌اند به اقیانوس راه پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها روی سطح این صفحه‌های یخی جمع شده که باد و عوامل دیگر می‌توانند به ایجاد یخی با رنگ لاجوردی مشهور به یخ آبی (Blue Ice) منجر شوند. اگر نحوه جریان یخ‌های قطب جنوب و سایر ویژگی‌های آب‌وهوایی مطلوب باشد، شهاب‌سنگ‌ها می‌توانند در سطح یخ آبی باقی بمانند.

تقریبا تمام شهاب‌سنگ‌های کشف‌شده قطب جنوب از مناطق یخ‌های آبی و البته بر اساس شانس و تجربه‌های گذشته در ماموریت‌های پرهزینه شناسایی شده‌اند. حالا با راهبرد جدید دانشمندان که بر اساس هوش مصنوعی برای یافتن این شهاب‌سنگ‌ها طراحی شده است، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

به گفته ورونیکا تولنار (Veronica Tollenaar)، از دانشگاه آزاد بروکسل (Free University of Brussels) بلژیک، دانشمندان با استفاده از روش‌های جدید مانند بررسی با پهپادها، در آستانه ورود به دوره جدیدی از ماموریت‌های بازیابی و کشف شهاب‌سنگ‌های قطب جنوب هستند. البته با توجه به اینکه برنامه هوش مصنوعی مذکور صددرصد دقیق نیست، محققان ممکن است گاهی به مکانی که نرم افزار، آن را محتمل به وجود شهاب‌سنگ می‌داند مراجعه کنند ولی هیچ شهاب‌سنگی را کشف نکنند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64035
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها