ناسا با چه دقتی احتمال برخورد اجرام فضایی با زمین را پیش‌بینی می‌کند؟

آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا نرم‌افزاری را که برای شناسایی و ارزیابی سیارک‌های بالقوه خطرناک مورد استفاده قرار می‌دهد، به‌روزرسانی کرده است تا تاثیر نور خورشید بر مدارها و همچنین تغییرهای دیگر را در محاسبه‌های آن وارد کند. این به‌روزرسانی امکان پیش‌بینی احتمال برخورد اجرام فضایی با زمین را با دقت یک در میلیون فراهم می‌کند. بر اساس گزارش ناسا حدود ۲۸ هزار جرم فضایی در نزدیکی زمین وجود دارد و سالانه تقریبا سه هزار جرم فضایی جدید نیز به‌وسیله رصدخانه‌ها کشف می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: تصاویر لحظه گذر یک سیارک خطرناک از کنار زمین را ببینید

این نرم‌افزار در طول ۲۰ سال گذشته به منظور ردیابی اجرام فضایی خطرناک مورد استفاده ناسا قرار گرفته است و اکنون با استفاده از الگوریتمی به نام سنتری-۲ (Sentry-II) به‌روزرسانی می‌شود. این الگوریتم به صورت دوره‌ای وضعیت اجرام فضایی خطرناک را در مدارشان مورد بررسی قرار می‌دهد و مدار آن‌ها را حداقل برای ۱۰ سال آینده محاسبه نموده و اجرام خطرناک‌تر را معرفی می‌کند. علاوه بر این، سنتری-۲ دارای یک به‌روزرسانی کلیدی است که اثر یارکوفسکی (Yarkovsky Effect) را در محاسبه‌ها وارد کرده و دقت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اثر یارکوفسکی زمانی رخ می‌دهد که نور خورشید توسط سطح جرم فضایی جذب شده و موجب گرمادهی جرم می‌شود. این گرمادهی یک اثر جانبی و قدرتمند بر مسیر حرکت جرم در فضا دارد و ممکن است آن را به یک تهدید جدی برای زمین تبدیل کند.

منبع irna