سرنوشت اجساد فضانوردان در فضا چیست؟

1 1,884

مرگ در فضا از طریق تصادف، بیماری یا افزایش سن برای فضانوردان امری غیر ممکن نیست و با افزایش سفرهای فضایی علمی و گردشگری این سوال مهم مطرح می‌‌شود که اگر فردی در فضا بمیرد برای جسد او چه اتفاقی خواهد افتاد. البته راه‌حل‌های فنی برای ذخیره و دفع بقایای انسان در فضا وجود دارد، اما مسائل اخلاقی پیرامون مرگ در فضا از مرزهای انسان‌شناختی، حقوقی و فرهنگی می‌گذرد که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 در همین رابطه بخوانید: شرایط فضانورد شدن

در گذشته و برای سفرهای فضایی علمی، فضانوردان قبل از رفتن به فضا تحت آموزش‌‌های دقیق و آزمایش‌های پزشکی قرار می‌گرفتند و خطر مرگ طبیعی دور از انتظار تلقی می‌شد، اما در دوره جدید گردشگری فضایی، ممکن است غربالگری پزشکی انجام نگیرد و حداقل میزان آموزش قبل از پرواز ارائه شود.

طبق قوانین بین‌المللی فضایی، هر کشوری مسئول مجوز و نظارت بر کلیه فعالیت‌های فضایی ملی، دولتی و خصوصی است. مثلا در ایالات متحده، پروازهای فضایی تجاری گردشگری برای پرتاب نیاز به مجوز توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) دارند. اگر فردی در یک ماموریت گردشگری تجاری بمیرد، باید در مورد علت مرگ تصمیم‌گیری شود.

اگر مرگ به دلیل نقص مکانیکی در فضاپیما باشد، اداره هوانوردی فدرال به دنبال تعلیق پرتاب‌های این شرکت بوده و بررسی‌های بیشتری انجام می‌دهد. اگر نقص مکانیکی نباشد، می‌بایست وظیفه مراقبت کلی از همه مسافران توسط ارائه‌دهنده پرواز تجاری در نظر گرفته و ارزیابی شود که آیا تمام اقدام‌‌های لازم برای جلوگیری از مرگ فرد انجام شده یا خیر.

مرگ فضانوردان در ماه

علاوه بر بعد حقوقی، برای ماموریت‌هایی که انسان را به منظومه شمسی می‌فرستند باید دفع فیزیکی بقایای انسان نیز در نظر گرفته شود. در اینجا مهم است که آداب فرهنگ‌های مختلف در مواجهه با مردگان آن فرهنگ مورد توجه قرار گیرد.

در ماموریت‌های کوتاه، احتمالا جسد به زمین بازگردانده می‌شود و طی آن، جسد باید حفظ و نگهداری شده تا از آلودگی خدمه بازمانده جلوگیری به عمل آید. در یک سفر رفت و برگشت به مریخ که سال‌‌ها طول می‌کشد، بدن احتمالا می‌تواند در سرمای فضا منجمد شود تا وزن آن کاهش یابد و ذخیره آن در مسیر بازگشت به زمین آسان‌تر گردد.

اگر بشریت شروع به استعمار فضای بیرونی کند، شاید اجساد به‌ جای ذخیره‌سازی نیاز به دفع داشته باشند. کشورها ممکن است با شناور بودن اجساد انسان در فضا مخالفت کنند و همچنین احتمال دارد خانواده متوفی بخواهند جسد به آن‌ها بازگردانده شود. دفن بقایای انسان در یک سیاره دیگر نیز به همین ترتیب مشکل ایجاد می‌کند؛ جسد یک مهاجر که در سیاره دیگری دفن شده است، شاید آن سیاره را از نظر زیست‌شناسی آلوده کند. سوزاندن نیز به احتمال زیاد آلوده‌کننده است و می‌تواند برای منابع مضر باشد.

نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید در مورد اجساد در فضا بهتر است چه اقدامی انجام شود؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع sinapress
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64003
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

وای به حال روزی که انسان بره فضا رو هم نابود کنه 😏