نخستین ادغام دو سیاه‌چاله با مدار بیضی شکل شناسایی شد

0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

دانشمندان امواج گرانشی GW 190521، عظیم‌ترین موج گرانشی مشاهده‌شده از یک سامانه سیاه‌چاله دوتایی، را با هدف بررسی نوع مدار این دو سیاه‌چاله پیش از ادغام مورد مطالعه قرار دادند. سیاه‌چاله دوتایی از دو سیاه‌چاله که در مدارهای نزدیک به دور یکدیگر می چرخند، تشکیل شده است.

دانشمندان می‌توانند از مشاهده این امواج گرانشی برای اندازه‌گیری ثابت هابل، واحد اندازه‌گیری نرخ انبساط جهان، استفاده کنند. این پژوهش را محققان موسسه فناوری روچستر (RIT) آمریکا و دانشگاه فلوریدا (University of Florida) آمریکا انجام دادند.

در همین رابطه بخوانید: تصاویری بسیار واضح‌ از یک سیاه‌چاله را ببینید

سیاه‌چاله‌‌ها می‌توانند روی مدارهای مختلفی حرکت کنند و با چرخش به دور یکدیگر در اثر نیروی گرانش شدیدی که در نظریه نسبیت عام مطرح شده است، در نهایت باهم برخورد کرده و ادغام شوند. یکی از انواع خاص این مدارها، مدارهای بیضی شکل است. سیاه‌چاله‌‌هایی که روی این نوع مدارها قرار دارند، حرکتی مارپیچی به دور سیاه‌چاله دیگر انجام می‌دهند.

این سیاه‌چاله‌ها بیشترین میزان ادغام را نسبت به سایر سیاه‌چاله‌هایی دارند که روی مدارهای دیگر حرکت می‌کنند. وقتی دو سیاه‌چاله باهم ادغام می‌شوند، امواج گرانشی در فضا پراکنده می‌کنند که می‌توان آن‌ها را در سطح زمین دریافت و مطالعه کرد.

منبع digiato wikipedia