پایش ماهواره‌ای غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در تهران

0 115

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران با پایش ماهواره‌ای بیشینه غلظت آلاینده دی‌‌اکسید نیتروژن (NO2) در دی‌۱۳۹۹ و ۱۴۰۰،  از کاهش سطح آلودگی خبر داد. با پردازش تصاویر ماهواره سنتینل-۵پی (Sentinel-5p) آژانس فضایی اروپا (ESA)، در دی‌‌۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ میانگین بیشینه غلظت دی‌‌اکسید نیتروژن به ترتیب ۱۷۶ و ۱۹۲ میکرومول بر مترمربع و همچنین میزان این آلاینده‌ در استان تهران به ترتیب ۸۱۸۳ و ۹۴۲۳ میکرومول بر مترمربع تخمین زده شده است. یکی از دلایل اصلی کاهش غلظت این آلاینده‌ مهم هوا ورود چندین سامانه بارشی به کشور است.

در همین رابطه بخوانید: استفاده ناسا از فناوری فضایی برای مقابله با آلودگی هوای زمین

سازمان فضایی ایران

استان تهران از جمله استان‌هایی است که غلظت این آلاینده در آن با رنگ قرمز و زرد مشخص شده و میزان بالای دی‌اکسید نیتروژن را نشان می‌دهد. استان‌های گیلان، البرز، سمنان، قم، اصفهان، قزوین و مرکزی نیز درگیر غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن هستند. دی‌اکسید نیتروژن گازی مرئی است که طی فرایندهای پیچیده اتمسفر به ذرات معلق نیترات (NO3) تبدیل می‌شود.

این گاز یکی از آلاینده‌های اصلی مه‌دود (Smog) بوده و در شهرها به علت فعالیت‌های انسانی از غلظت بالایی برخوردار است. مه‌دود نوعی از آلودگی هوا است و زمانی ایجاد می‌شود که گازهای خروجی موتورهای درون‌سوز و دودهای ساطع از کارخانه‌های صنعتی، در اثر نور خورشید با آلودگی‌های اولیه ترکیب می‌شوند.

منبع irna wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63987
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها