سامانه جدید و ارزان برای گرم نگه‌داشتن فضاپیماها روی سطح ماه

2 598

یک شرکت آمریکایی سامانه گرمایشی جدیدی را برای گرم نگه‌داشتن فضاپیماها روی سطح ماه طراحی کرده است. از آنجایی که شب‌های ماه با رسیدن به دمای منفی ۲۳۲ درجه سلسیوس مناسب تجهیزات الکترونیکی نیستند، شرکت ماستن اسپیس (Masten Space Systems) روش جدیدی را برای مقابله با این مشکل توسعه داده است. این روش موسوم به NITE (سرواژه Nighttime Integrated Thermal and Electricity) از واکنش‌های شیمیایی برای گرم نگه داشتن تجهیزات الکترونیکی فضاپیما استفاده می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: شبیه‌سازی لحظه برخورد سیارک‌ها به ماه را تماشا کنید+فیلم

مهندسان حوزه فضا از دهه ۱۹۶۰ با دو راه مواجه بوده‌اند؛ یا باید فضاپیمایی می‌ساختند که حداکثر ۱۴ روز در معرض نور خورشید قرار بگیرد و می‌پذیرفتند که در همان شب از بین برود یا روی راه‌هایی برای گرم نگه داشتن آن تا هنگام طلوع خورشید کار می‌کردند. روش معمول گرمایشی مورد استفاده در ماموریت‌های آمریکا، روسیه و چین، تجهیز فضاپیما به «ژنراتور رادیو حرارتی» (RTG) است که از تجزیه عناصر رادیواکتیو برای ایجاد گرما و گاهی اوقات الکتریسیته استفاده می‌کنند.

یک جایگزین جدیدتر، استفاده از باتری‌های لیتیوم-یونی یا قلیایی است که می‌توانند بار الکتریکی زیادی را در خود نگه دارند. این باتری‌ها به اندازه نسخه‌های هسته‌ای کارآمد نیستند و به باتری بزرگ و همچنین سامانه‌ای برای گردش گرما نیاز دارند و باید هر روز با استفاده از پنل‌های خورشیدی شارژ شوند، اما ارزان هستند و مشکل کمبود سوخت یا تشعشعات هسته‌ای را ندارند.

در همین رابطه بخوانید: ماه چه رنگی است؟

اما NITE با استفاده از فلزات و اکسیدکننده باقیمانده از سامانه پیشران فرود، روش دیگری را برای حل کردن مشکل گرمایش در پیش می‌گیرد که برای تولید یک واکنش شیمیایی در جهت تولید گرما و نیرو استفاده می‌کند. سامانه مذکور طی روز خاموش می‌شود تا از گرمای بیش از حد جلوگیری کند.

NITE از مزایای تولید گرمای یک سامانه باتری برخوردار بوده، اما هفت برابر سبک‌تر است. این سامانه می‌تواند کاوشگرها و سایر وسایل حمل‌ونقل یا تجهیزات را برای بیش از یک سال با اکسیدکننده یا اکسیژن کافی به‌دست‌آمده از آب ماه گرم کند، و در عین حال حدود ۵۰ میلیون دلار ارزان‌تر از ژنراتورهای رادیو حرارتی و ۱۰ میلیون دلار ارزان‌تر از باتری‌هاست. ماستن پیش‌تر این سامانه را با استفاده از سوخت‌های گوناگون و سامانه‌های مبتنی‌ بر آب آزمایش کرده و امیدوار است نسخه نهایی را تا اواسط سال جاری میلادی در محیط ماه آزمایش کند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63981
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فضانورد
فضانورد
2 سال قبل

پس تا حالا چجورگرم نگه میداشتنشون