آیا انفجار شدید خورشیدی اخیر برای کره زمین خطرناک است؟+فیلم

2 403

اخیرا خورشید انرژی ذخیره شده‌اش را به شکل یک بمب مغناطیسی در سطحش آزاد کرد و ناسا توانست آن را ثبت کند. این پدیده‌ فلر خورشیدی (Solar Flare) یا انفجار خورشیدی نام دارد. فلرهای خورشیدی انفجارهای ناگهانی روی سطح خورشید هستند که با نیروهای شدید مغناطیسی به‌وجود می‌آیند.

این انفجارها یکی از نگرانی‌های منجمان به‌ شمار می‌روند، چون ممکن است با تاثیر روی شبکه‌های الکتریکی زمین، برخی مناطق را دچار خاموشی و تداخل‌هایی در مخابرات رادیویی ایجاد کند. اگر فضانوردان در خط حرکت این ذرات باشند، ممکن است جان آن‌ها و امنیت فضاپیماها به خطر بیفتد.

منظومه شمسی

ناسا این نوع از انفجارها را در دسته انفجارهای میانی نوع M5.5 قرار داده است که شدت متوسطی دارند و نمی‌توانند چندان ارتباطات رادیویی زمین را مختل کنند. این فلرها آنچنان شدت بالایی ندارند، اما می‌توانند روی بخشی از زمین که به سمت خورشید است تاثیر داشته باشند.

در همین رابطه بخوانید: تصاویری بی‌نظیر از سطح خورشید

تقریبا ۳۰۰ فلر خورشیدی نوع M در هر چرخه خورشیدی رخ می‌دهد که احتمال چنین رخدادهایی در نزدیکی اوج این چرخه بیشتر می‌شود. چرخه خورشیدی به تغییرات تناوبی در فعالیت‌های خورشید و در ظاهر آن گفته می‌شود. درحال حاضر، به‌نظر می‌رسد که چرخه خورشیدی فعال‌تر شده است و می‌توان فعالیت‌هایی از خورشید دید که در ۲۰ سال گذشته اتفاق نیفتاده‌اند.

منبع digiato wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63956
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
2 سال قبل

درود ازاینکه نظرات توسط سیتم تعغیر پیدا میکنه نظری ارسال نمیکنم