تصاویری فوق‌العاده و با جزئیات بالا از کهکشان‌ها را ببینید

صفحه رسمی اینستاگرام مرکز پروازهای فضایی گادرد (Goddard) ناسا طی انتشار دو تصویر خیره‌کننده از کهکشان‌ها با نقل قول جمله‌ای از کارل سیگن (Carl Sagan)، اخترشناس اوکراینی-آمریکایی، نوشت: «در جایی، چیزی خارق‌العاده منتظر شناخته شدن است.» تصاویر زیر نشان می‌دهد که چگونه داده‌های به‌دست‌آمده از چندین رصدخانه می‌تواند برای ترسیم تصاویر جدیدی از کیهان مورد استفاده قرار گیرد.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ فضایی جیمز وب را به‌صورت لحظه‌ای پایش کنید

تصویر زیر ترکیبی از رصدهای چندین رصدخانه از کهکشان مارپیچی NGC 3351 است که جزئیاتی در مورد ستاره‌ها و گازهای آن نشان می‌دهد.

رصدخانه تلسکوپ

رصدهای رادیویی آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی، گاز مولکولی را به رنگ سرخابی نشان می‌دهد. ابزار کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی (MUSE) تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در شیلی نیز محل اطراف ستاره‌های بزرگ جوان را به رنگ قرمز نمایان می‌کند. تصاویر تسکوپ هابل، خطوط گرد و غبار را به رنگ سفید و ستاره‌های تازه متولدشده را به رنگ آبی به نمایش می‌گذارد.

همچنین تصاویر مادون قرمز با وضوح بالا که توسط تلسکوپ جیمز وب (James Webb) ناسا ثبت خواهند شد به محققان کمک می‌کند تا مکان شکل‌گیری ستارگان پشت غبار را شناسایی کرده و به مطالعه مراحل اولیه تشکیل ستاره‌ در این کهکشان‌ها بپردازند.

در تصویر زیر نیز رصدهای چندین تلسکوپ از کهکشان مارپیچی NGC 1300 برای ترسیم جمعیت ستارگان و گازها ترکیب شده است.

رصدخانه

نور رادیویی رصدشده توسط آرایه میلی‌متری آتاکاما که به رنگ زرد مشخص شده‌ است، نمایانگر ابرهای سرد مولکولی است که مواد اولیه را برای تشکیل ستارگان فراهم می‌کنند. داده‌های به‌دست آمده از ابزار کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی تلسکوپ بسیار بزرگ، اثر ستارگان بزرگ جوان را بر محیط اطرافشان به رنگ قرمز و سرخابی نمایش می‌دهد. نور مرئی و فرابنفش ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی هابل هم خطوط گرد و غبار را به رنگ طلایی و ستاره‌های بسیار جوان داغ را به رنگ آبی نمایان می‌کند.