فلزهای گرانبهای ماه توسط رآکتورها استخراج می‌شوند

0 316

شرکت آمریکایی لونار ریسورسز (Lunar Resources) درحال توسعه یک فناوری است تا از خاک ماه آهن، آلومینیوم، منیزیم و سیلیسیوم استخراج و از آن‌ها برای ساخت‌وساز روی ماه استفاده کند. الیوت کارول (Elliot Carol)، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد که نمونه اولیه رآکتوری با این کاربرد تا سال ۲۰۲۴ آماده خواهد شد. به‌طور میانگین، سنگ و خاک ماه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد اکسیژن، ۲۰ درصد سیلیسیوم، ۱۰ درصد آلومینیوم و مقادیر کمی آهن و تیتانیوم دارد. 

در همین رابطه بخوانید: سیارکی که ارزش فلزات آن معادل یک میلیون برابر اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ است!

لونار ریسورسز قصد دارد تا در بلندمدت این فلزات را استخراج و از آن‌ها برای ساخت سامانه قدرت روی ماه استفاده کند. از تمام این مواد برای ساخت سلول‌های خورشیدی، کابل‌های مخابراتی، منبع قدرت و ابزار دیگر استفاده می‌شود تا در شب‌های ۱۴ روزه ماه نیرو تولید کنند. رآکتور اولیه این شرکت یک متر قطر و ارتفاع خواهد داشت و ماه‌نورد کوچکی خاک‌های ماه را به آن می‌رساند. به علاوه، این شرکت می‌خواهد در هر ۲۴ ساعت حدود صد کیلوگرم از خاک ماه را بررسی و فلزات آن را استخراج کند.

رآکتور ماه ناسا
رآکتور استخراج از سطح ماه شرکت لونار ریسورسز

بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) آمریکا و ناسا حدود ۳ میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کردند تا نمونه اولیه‌ای از این رآکتور ساخته و برای انجام آزمایش‌های اولیه به ماه فرستاده شود. ناسا قبلا نیز فناوری مشابه برای استخراج فلزات از سطح ماه داشته است که طی آن سنگ‌های ماه را تا ۱۶۰۰ درجه سلسیوس داغ نموده و با الکترولیز کردن این سنگ‌های مذاب، اکسیژن و فلزاتی را مثل آهن و سیلیسیوم استخراج می‌کند. الکترولیز یا برق‌کافت، جداسازی عنصرها و ترکیب‌ها با گذراندن جریان الکتریکی مستقیم (DC) از میان آن‌ها است.

منبع digiato wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63948
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها