یک استارتآپ فضاپایه فعالیت خود را به دلیل موانع دولتی متوقف کرد

استارتآپ فضایی تیزنگر در بیانیهای خبر داده است که بهدلیل موانع شدید از سمت دولت تا اطلاع ثانونی امکان خدماترسانی به مردم و سازمانهای امدادی را ندارد. این استارتآپ در متنی کوتاه بیانیهای را منتشر کرد و از توقف موقت کار خود خبر داد. تیزنگر در این بیانیه با مورد خطاب قرار دادن کاربران اعلام کرد به دلیل موانع شدید ایجادشده توسط دولت محترم، تا اطلاع ثانوی این شرکت امکان ارائه خدمات فناوری فضایی را به مردم و سازمانهای امدادی را نخواهد داشت.
تیزنگر در حالی توقف موقت فعالیت خود را بهدلیل موانع دولتی اعلام میکند که حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، اخیرا راه پیشرفت در حوزه فضایی کشور را حضور بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان در این حوزه دانسته است. به باور او شرکتهای دانشبنیان کمک میکنند تا این مسیر پیچیده با سرعت بیشتری طی شود.
در همین رابطه بخوانید: بخش خصوصی غایب بزرگ نمایشگاه شورای عالی فضایی
از چهار سال پیش و با برنامهریزیهایی که سازمان فضایی کشور در نظر گرفته بود، این سازمان تصمیم داشت شرکتهای دانشبنیان و استارتآپهای فعال در این حوزه را افزایش دهد و در این زمینه هم تا حدودی موفق بود. در دولت سیزدهم نیز عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات، در برنامهای که برای ۴ سال صدارتش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تقدیم مجلس کرد، در بخش فضایی ضمن انتقاد از دولت قبل که به صنعت فضایی توجه نکرده است، اعلام کرده بود برای رفع چالشهای صنعت فضایی برنامههایی در نظر گرفته است.
از جمله برنامههای زارعپور میتوان به ارتقا جایگاه سازمان فضایی کشور و تشکیل جلسههای شورای عالی فضایی با ریاست رئیس جمهوری پس از ۱۰ سال، تدوین قانون ملی فضا و مجوزهای جذاب اقتصادی برای جذب سرمایه بخش خصوصی و سرمایهگذاری خارجی، برنامهریزی برای مشارکت بینالمللی و منطقهای در حوزه فضا به منظور کسب دانش و سرمایه به همراه گسترش بازارها و تقابل با قدرتهای انحصارگرای جهانی بخصوص آمریکا در مجامع بینالمللی اشاره کرد.
استارتآپ تیزنگر که مجوز شرکتهای دانشبنیان را نیز دارد، با توجه به نیازسنجی صورتگرفته برای مدیریت منابع، آمایش سرزمین و مدیریت بحران در کشور با کمک تصاویر ماهوارههای سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی با حمایت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران شروع به فعالیت کرد و تاکنون فعالیتهای مختلفی را به انجام رسانده است. برای نمونه این استارتآپ در فروردین۱۳۹۸ که چند استان در کشور دچار سیلاب شدند، برای مدیریت بحران این پدیده، در کنار سازمان فضایی ایران با ارسال نقشههای پهنهبندی سیلاب، پایش مستمر سطوح آبگیری و اعلام خطرهای به موقع توانست با ابزار سنجش از راه دور، به مدیریت بحران کمک کند.
کسی شرکتهای فضاپایه را نمیشناسد
یاسر عشورزاده، مدیرعامل تیزنگر، موانع بیش از حد دولتی را اصلیترین دلیلی میداند که باعث شده است آنها تصمیم به توقف فعالیت خود بگیرند. او برنامهها و حمایتهایی را هم که سازمان فضایی یا وزارت ارتباطات از آن صحبت میکند، شعارهایی میداند که هیچ وقت به مرحله عمل نرسیده است. عشورزاده در این باره میگوید: «موانع ما بسیار بزرگ و ریشهای است. در کنار اینکه هیچ حمایتی از ما نمیشود، بزرگترین چالش ما این است که شناخت صحیحی نسبت به بخش کسبوکارهای فضاپایه وجود ندارد و همه با ما رفتاری را دارند که با یک شرکت فناوری اطلاعات انجام میدهند.»
در همین رابطه بخوانید: اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال تشکیل شد
به گفته وی، وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فضایی، هیچ یک به صورت کامل و دقیق شرکتهای دانشبنیان حوزه فضا را نمیشناسند و حتی برای حمایت از این شرکتها دستهای مشخص درست نشده است. بنابر اظهارات عشورزاده حتی در صنفها و اتحادیههای تخصصی هم مانند سازمان نظام صنفی رایانهای کشور ،کمیسیونی برای شرکتهای فضاپایه نیست تا آنها امکان مطرح کردن مشکل و حل آن را داشته باشند.
آنطور که او توضیح میدهد دولت هنوز تفکیکی میان استارتآپهای فضاپایه با شرکتهای فناوری اطلاعات ایجاد نکرده است و در تقسیمبندی، شرکتهای فضاپایه در کنار شرکتهای IT قرار میگیرند و این در حالی است که حوزه فضا بسیار تخصصی بوده و کسی نمیتواند بدون دانش کافی وارد آن شود. وی ادامه میدهد: «الان اگر شرکت ما را در اینترنت جستجو کنید بهعنوان یک شرکت فناوری اطلاعات معرفی میشویم، نه یک استارتآپ فعال در حوزه فضا.» او تاکید میکند که وقتی شناختی از کسبوکار آنها وجود نداشته باشد، حمایتهای مناسبی هم برای رشد این شرکتها صورت نمیگیرد.
عشورزاده میگوید: «اولین چیزی که انتظار داریم، بازارسازی برای ماست. من بهعنوان مدیرعامل یک شرکت استارتآپی یا دانشبنیان وظیفهای ندارم که بازارسازی در این صنعت را انجام دهم. اگر از من هم میخواهند بازارسازی کنم هیچ اشکالی ندارد، حداقل حمایتهای مالی یا حمایتهایی مادی دیگر مانند ارائه مکان را برای من انجام دهند.»
او تاکید میکند که آنها میتوانند با کمک تصاویر ماهوارههای سنجش از دور کارهایی مانند پیشبینی سیلاب و ریسک آتشسوزی در جنگلها را انجام دهند و جلوی ایجاد خسارات جبرانناپذیر را بگیرند. عشورزاده میافزاید: «بازار تجاری استارتآپهای فضاپایه در جهان بسیار بزرگ است و یک بازار ۱۵۰ میلیارد یورویی دارد.» به گفته وی دولت و سازمان فضایی تا زمانی که حوزه استارتآپهای فضاپایه را از حوزههای تخصصی دیگر جدا نکنند و فقط مجموعه برنامههایی روی کاغذ نوشته شود، نمیتوانند در حوزه فضایی به موفقیتهای مورد انتظار برسند.
امیدوارم این مشکلات حل بشن و شاهد این چیز ها نباشیم.
بالاخره همین طوری هم نمیمونه