دو ماهواره آمریکا برای جاسوسی از ماهواره‌های دیگر به فضا پرتاب شدند

1 669

آمریکا دو ماهواره شناسایی و امنیتی را به‌وسیله ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) به فضا پرتاب کرد. این ماهواره‌ها موسوم به GSSAP (سرواژه Geosynchronous Space Situational Awareness Program) روز جمعه ۲۱ژانویه (۱بهمن) ساعت ۱۹:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به مدار ژئو منتقل شدند.

در عملیات مذکور پنجمین و ششمین ماهواره‌های GSSAP در مدار قرار گرفتند؛ دو جفت ماهواره‌های اول در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شده بودند. GSSAP نام برنامه‌ای متعلق به نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) بوده و هدف از آن جاسوسی از سایر ماهواره‌های مدار ژئو عنوان شده است. نیروی فضایی طی این برنامه که با نام هورنت (Hornet) نیز شناخته می‌شود، با استفاده از ماهواره‌های کوچک مجهز به حسگرهای الکترواپتیکی به جمع‌آوری اطلاعات در مورد ماهواره‌ها و سایر فضاپیماهای مدار ژئو می‌پردازد.

ماهواره آمریکا
نمای ماهواره‌های GSSAP

ماهواره‌های GSSAP را شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) ساخته است و از باس ماهواره‌ای ژئواستار-۱ (GeoStar-1) بهره می‌برند.

اطلس ۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است. این ماهواره‌بر اولین ماموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده و با احتساب این عملیات تاکنون ۹۱ بار به فضا پرتاب شده است که فقط یک ماموریت ناموفق در کارنامه خود دارد. اطلس ۵ را شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) ساخته و طول کلی آن ۵۸.۳ متر است. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۵۹۰ تن قادر به حمل ۲۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۶ رقمی بین ۱۱۰ تا ۱۵۳ میلیون دلار اعلام شده است.

منبع rocketlaunch space.skyrocket space nasaspaceflight
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63865
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرانی
ایرانی
2 سال قبل

چرا ایران از پرتاب ماهواره های جاسوسی و ماهواره بر امریکا ابراز نگرانی نمی کند؟ و ان را محکوم نمی کند؟ ولی اونا پرتاب شکست خورده ماهواره بر ایران را محکوم می کنن و ابراز نگرانی می کنند.