دکتر نیل دگراس تایسون کیست؟ + زندگینامه

4 2,206

معرفی نیل دگراس تایسون و آلیس یانگ

نیل دگراس تایسون (Neil deGrasse Tyson) اخترفیزیکدان، سیاره‌شناس و نویسنده و مروج علوم است که در سال ۱۹۵۸ در آمریکا متولد شد. تایسون تحصیلات خود را در دانشگاه‌های هاروارد (Harvard University)، تگزاس در آستین (University of Texas at Austin) و کلمبیا (Columbia University) ایالات متحده گذراند.

او از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ به‌عنوان دانشیار پژوهشی فوق دکتری در دانشگاه پرینستون (Princeton University) آمریکا فعالیت کرد و در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان دانشمند به آسمان‌نمای هیدن (Hayden Planetarium) در شهر نیویورک و در قالب پژوهشگر و مدرس به دانشکده پرینستون (Princeton faculty) این کشور پیوست.

تایسون در سال ۱۹۸۸ با آلیس یانگ (Alice Young) ازدواج کرد. آلیس یانگ در سال ۱۹۵۸ در ایالت تگزاس آمریکا متولد شد و در رشته فیزیک تحصیل کرده است. تایسون و یانگ دو فرزند با نام‌های میراندا (Miranda) و تراویس (Travis) دارند که میراندا نام یکی از قمرهای سیاره اورانوس است.

نیل دگراس تایسون در سال ۱۹۹۶ مدیر آسمان‌نمای هیدن شد و نظارت‌بر پروژه بازسازی ۲۱۰ میلیون دلاری آن را برعهده گرفت که در سال ۲۰۰۰ به اتمام رسید. نیل دگراس تایسون از سال ۱۹۹۶ تاکنون به‌عنوان مدیر آسمان‌نمای هیدن در شهر نیویورک فعالیت کرده است.

این آسمان‌نما بخشی از موزه تاریخ طبیعی آمریکا (American Museum of Natural History) محسوب می‌شود که تایسون در سال ۱۹۹۷ دپارتمان اخترفیزیک را در آنجا تاسیس کرد و از سال ۲۰۰۳ به عنوان محقق در این بخش به انجام پژوهش پرداخته است.

از دکتر فیروز نادری و فعالیت‌های او در ناسا چه می‌دانید؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را درباره این دانشمند ایرانی-آمریکایی مطالعه کنید.

بیوگرافی نیل دگراس تایسون

حضور در سریال کمدی بیگ بنگ تئوری

نیل دگراس تایسون به عنوان بازیگر نیز ایفای نقش کرده است. وی در یکی از قسمت‌های سریال کمدی بیگ بنگ تئوری (Big Bang Theory) حضور یافت که در آن شخصیت برجسته این سریال یعنی شلدون کوپر (Sheldon Cooper) با بازی جیم پارسونز (Jim Parsons) از تایسون به علت تلاش برای حذف پلوتو از فهرست سیاره‌های منظومه شمسی انتقاد می‌کند. گفتنی است وی جزو اولین افرادی بود که ضمن پیشنهاد اصلاح تعریف سیاره‌ها، موجب خروج پلوتون از فهرست سیاره‌های منظومه شمسی شد.

نیل دگراس تایسون بیگ بنگ تئوری شلدون کوپر

مستند مشهور نیل دگراس تایسون به نام استارتاک

استارتاک (StarTalk) ابتدا به عنوان یک پادکست علمی و نجومی با زمینه کمدی پخش شد که نیل دگراس تایسون همراه با مجریان مختلف دیگربه اجرای آن پرداختند. این مستند فضایی بخشی به نام «پرسش‌های کیهانی» دارد که در آن شنوندگان سوال‌هایی در مورد کیهان ارسال می‌کنند تا در برنامه پاسخ داده شوند. در مه۲۰۱۴ مجله آمریکایی رولینگ استون (Rolling Stone) پادکست استارتاک را در میان ۲۰ پادکست کمدی برتر آن زمان قرار داد. در استارتاک دانشمندان بزرگی مانند استیون هاوکینگ و میچیو کاکو (Michio Kaku) شرکت کرده‌اند.

در این پادکست افراد مشهور و مهمانانی از دنیای علم و سینما حضور می‌یابند. کالین جوست (Colin Jost)، لین کوپلیتز (Lynne Koplitz)، لیگان لرد (Leighann Lord)، یوجین میرمن (Eugene Mirman)، چاک نیس (Chuck Nice)، جان اولیور (John Oliver) و کریستن شال (Kristen Schaal) که همگی کمدین هستند، در این برنامه در کنار نیل دگراس تایسون مجری‌گری می‌کنند.

از جمله مهمانان استارتاک نیز می‌توان آلدرین (Buzz Aldrin)، فضانورد ناسا، و همچنین برخی بازیگران و اهالی سینما مانند مورگان فریمن (Morgan Freeman)، جورج تاکی (George Takei) و آریانا هافینگتون (Arianna Huffington) اشاره کرد.

نیل دگراس تایسون در استارتاک به طرز جالبی علوم فضایی را با فرهنگ عامه درآمیخته است و با مهمانان خود درباره نجوم، فیزیک و هر موضوع دیگری که مرتبط با کیهان باشد، گفتگو می‌کند. شما می‌توانید وارد کانال یوتیوب استارتاک شده و پادکست‌های این مستند آموزنده را مشاهده کنید. همین‌طور شما عزیزان میتوانید اینستاگرام نیل دگراس تایسون را از طریق این لینک دنبال کنید!

مستند نیل دگراس تایسون

دفاع تایسون از افزایش بودجه ناسا

نیل دگراس تایسون از مدافعان گسترش فعالیت‌های ناسا و افزایش بودجه این سازمان است. تایسون معتقد است که عموم مردم میزان بودجه اختصاص‌یافته به آژانس فضایی آمریکا را بالا می‌دانند. با الهام از همین اظهارات و حمایت‌های وی، در سال ۲۰۱۲ یک کمپین غیرانتفاعی از طرفداران کاوش‌های فضایی تاسیس شد که از دولت فدرال ایالات متحده می‌خواهد بودحه ناسا را افزایش داده و به یک درصد بودجه سالیانه آمریکا افزایش دهد.

در همین رابطه بخوانید: بهترین فیلم‌های فضایی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

تایسون در یکی از کتاب‌های خود این‌گونه عنوان می‌کند که پروژه‌های بزرگ و جاه‌طلبانه اکتشاف فضایی مانند اعزام به مریخ، احتمالا به نوعی محرک نظامی یا اقتصادی نیاز دارند تا دولت فدرال را به تخصیص بودجه لازم برای این منظور متقاعد کند.

کتاب‌های نیل دگراس

نیل دگراس تایسون کتاب‌های مختلفی را نوشته است که در اینجا برخی از مشهورترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

• فیزیک نجومی برای افرادی که دست پاچه هستند (Astrophysics for People in a Hurry)؛ این کتاب یکی از بهترین و مشهورترین اثرهای تایسون است که وی در آن به سوال‌های اساسی مردم درباره کیهان پاسخ می‌دهد، سوال‌هایی از جمله اینکه ماهیت فضا و زمان چیست؟ چگونه در کیهان جا می‌گیریم؟ و یا جهان چگونه در درون ما جای می‌گیرد؟ کتاب مذکور برای اولین بار در مه۲۰۱۷ منتشر شد و در رتبه اول در فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌های غیرداستانی روزنامه نیویورک تایمز قرار گرفت. «فیزیک نجومی برای افرادی که دست پاچه هستند» در هفته اول انتشار با فروش بیش از ۴۸ هزار نسخه، رتبه دومین کتاب پرفروش هفته در ایالات متحده را از آن خود کرد.

برای خرید این کتاب جالب کلیک کنید

خرید کتاب نیل دگراس تایسون

• مرگ توسط سیاه‌چاله (Death by Black Hole)؛ این کتاب نجومی محبوب در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و گلچینی از چندین مقاله محبوب تایسون را شامل می‌شود که همگی در مجله تاریخ طبیعی (Natural History magazine) بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ چاپ شدند.
  • نامه‌هایی از یک اخترفیزیکدان (Letters from an Astrophysicist)؛ تایسون در این کتاب با بهره‌گیری از دیدگاه‌هایش درباره نجوم، مجموعه‌ای از ۱۰۱ سخن خود را گردآوری کرده است که به مجموعه گسترده‌ای از سوال‌ها در مورد علم، ایمان، فلسفه، زندگی و همچنین سیاره پلوتون می‌پردازد.

تایسون جوایز مختلفی را نیز در حوزه‌های علمی و تلویزیونی دریافت کرده است. نظر شما درباره این شخصیت علمی چیست و اندیشه‌های او درباره عالم هستی را چگونه می‌بینید. دیدگاه‌های خود را با در میان بگذارید و سوال‌هایتان را در قسمت نظرات بپرسید. کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع wikipedia wikipedia imdb wiki