زباله‌ها و اجرام فضایی قطعا با تلسکوپ جیمز وب برخورد می‌کنند

ناسا اعلام کرد باوجود باز شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) به‌طور کامل در فضا، این تلسکوپ هنوز از مراحل پرخطر خارج نشده و همان‌طور که در مدار خود به‌دور خورشید می‌چرخد، باتوجه‌به ابعادش ذرات و زباله‌های فضایی قطعا با آن برخورد خواهند کرد. با آغاز سفر طولانی و سپس قرارگیری در مدار، هیچ راهی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری روی این رصدخانه وجود ندارد.

میشل تالر (Michelle Thaller)، دانشمند مرکز پروازهای فضایی گادرد (Goddard) ناسا، می‌گوید: «برخی از برخوردهای کوچک توسط ریزشهاب‌سنگ‌ها روی خواهد داد و می‌دانیم که آینه‌های تلسکوپ آسیب خواهند دید.» آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای اندکی آسیب آماده باشند، بدون اینکه بر فعالیت علمی آن‌ها اثر بگذارد.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ جیمز وب چگونه جهان را در میلیاردها سال قبل کاوش می‌کند؟

به‌گفته‌ متخصصان، یکی از محتمل‌ترین برخوردها، ذرات غبار فضایی با جرم کمتر از ۱ گرم است که به‌احتمال زیاد جیمز وب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از آن جان سالم به‌در ببرد. ابزارهای دیجیتالی می‌توانند انحراف‌های کوچک ناشی از آسیب‌ ریزشهاب‌ها یا زباله‌های فضایی دیگر را تصحیح کنند.

جولی ون کمپن (Julie Van Campen)، از مهندسین ناسا، عنوان می‌کند: «حتی اگر فرض کنیم که یک تکه زباله‌ فضایی با جیمز وب برخورد کند و باعث شکستن یک آینه‌ آن شود، ماموریت به‌پایان نمی‌رسد. از نظر محافظت امکانات خاصی برای تلسکوپ درنظر گرفته نشده است، اما اگر یک ریزشهاب باعث پاره شدن بخشی از آفتابگیر شود، حداقل چهار لایه‌ دیگر برای حفظ سپر خورشیدی وجود دارد. این بخشی از محاسبات ما برای طول عمر جیمز وب بوده است.»

آینه‌های اولیه و ثانویه‌ تلسکوپ مذکور می‌توانند آسیب‌هایی را تحمل کنند؛ ون کامپن این موضوع را به قرار گرفتن ذره‌ گردوغبار در چشم تشبیه کرد. این ذره ممکن است بخشی از دید را تار کند اما هنوز بخش زیادی قابل دیدن بوده و برای درک موضوع‌های مورد نیاز کافی است.

جیمز وب