اولین توافق تجاری برای ارائه خدمات سوخت‌رسانی در مدار زمین

1 235

شرکت آمریکایی اوربیت فب (Orbit Fab) طی توافقی با شعبه شرکت ژاپنی استرواسکیل (Astroscale) در ایالات متحده قصد دارد خدمات سوخت‌رسانی در مدار را به ناوگان فضاپیماهای استرواسکیل به‌نام لکسی (LEXI) ارائه دهد. این همکاری نخستین توافق تجاری برای سوخت‌رسانی در مدار به‌شمار می‌رود.

لکسی اولین فضاپیمایی محسوب می‌شود که جهت سوخت‌گیری در فضا طراحی شده است و مطابق برنامه‌ریزی‌ها سال ۲۰۲۶ در مدار ژئو مستقر خواهد شد. براین‌اساس فضاپیمای اوربیت فب پیشرانه زنون را به‌میران حداکثر هزار کیلوگرم برای ناوگان لکسی تامین می‌کند؛ امری که دامنه فعالیت‌ها و انعطاف‌پذیری این فضاپیماها را برای انجام ماموریت‌ها در مدار به‌طور قابل‌توجهی گسترش می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید: اولین سوخت‌رسانی به یک ماهواره در فضا انجام شد+فیلم

فضاپیماهای لکسی خدمات افزایش طول عمر ماهواره‌ها را برای اپراتورهای تجاری، دولت ایالات متحده و دیگر دولت‌ها در سراسر جهان ارائه خواهند داد. برخی خدمات اصلی این ناوگان شامل مدیریت حرکت ماهواره‌ها و همچنین انتقال آن‌ها به مدار قبرستان پس از اتمام ماموریتشان می‌شود؛ جایی چند صد کیلومتر بالاتر از مدار ژئو که در آنجا ماهواره‌های مذکور بدون ایجاد خطر برای ماهواره‌های فعال، هزاران سال به دور زمین می‌چرخند.

اوربیت فب در نظر دارد سال ۲۰۲۳ دو فضاپیمای سوخت‌رسان را به مدار لئو بفرستد و طی ۵ تا ۱۰ سال آینده، ده‌ها فضاپیمای سوخت‌رسان را به‌منظور ارائه خدمات به فضاپیماها، ماهواره‌ها و منظومه‌های ماهواره‌ای در مدارهای لئو و ژئو مستقر کند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63737
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا محمدپور
رضا محمدپور
1 سال قبل

برای بنده ماورا خیلی مهم است چون انسان پی به عظمت خلقت می برد و قدر شعور و درک و فهم خود را به چالش می کشد.