یک سیاره کج‌ومعوج مثل توپ راگبی رصد شد!

0 127

ستاره‌شناسان برای نخستین بار یک سیاره خارج از منظومه شمسی، با شکلی غیرمعمول شبیه توپ راگبی در فاصله هزار سال نوری از زمین رصد کرده‌اند. این سیاره به‌دلیل نیروی امواج بین خود و ستاره میزبان به‌نام Wasp103 به‌اندازه ۱.۷ برابر بزرگ‌تر از خورشید، کشیده و فشرده شده است. سیاره Wasp103b با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی چیاپس (Cheops) آژانس فضایی اروپا (ESA) ردیابی شده است.

ژاک لاسکار (Jacques Laskar)، ستاره‌شناس رصدخانه پاریس (Paris Observatory)، می‌گوید: «اینکه تلسکوپ چیاپس توانسته افتادگی سیاره را شناسایی کند، خارق‌العاده است. این نخستین باری است که چنین تحلیلی انجام می‌شود و ما امیدواریم با ادامه رصد در بازه زمانی طولانی‌تر به دانش بیشتری از ساختار داخلی سیاره دست یابیم.» محققان با استفاده از روش گذر، سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را ردیابی می‌کنند. در این روش هنگام گذر سیاره از جلوی ستاره، نور آن خاموش می‌شود و درنتیجه سیاره و همچنین جزئیاتی درمورد آن مانند اندازه و شکل آشکار می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: کشف آب در جو سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی

حجم سیاره مذکور ۱.۵ بار بیشتر از مشتری و شعاعش دو برابر آن است. این داده‌ها بیانگر متورم بودن Wasp103b هستند و دلیل احتمالی آن، گرمای ستاره‌ Wasp103 است.

سیاره
ساختار درونی سیاره‌ WASP-103b
منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63698
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها