دستیار صوتی آمازون به فضا می‌رود

0 222

در پرواز آزمایشی فضاپیمای اوریون (Orion) ناسا از الکسا (Alexa)، دستیار صوتی هوشمند آمازون استفاده می‌شود. شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) اعلام کرد به‌همراه آمازون و شرکت چندملیتی سیسکو (Cisco) به‌مرکزیت آمریکا، روی پروژه‌ای به‌نام کالیستو (Callisto) کار می‌کنند که با ماموریت آرتمیس-۱ (Artemis-1) پرتاب خواهد شد. کالیستو‌ نشان خواهد داد که چگونه فناوری الکسا آمازون و پلتفرم کنفرانس از راه دور سیسکو وبکس (Cisco WebEx) می‌توانند در ماموریت‌های سرنشین‌دار آتی استفاده شوند.

کالیستو به فضانوردان امکان خواهد داد تا از فرمان‌های صوتی برای دسترسی به اطلاعات، تنظیم کنترل‌های فضاپیما و برقراری ارتباط با تیم‌های روی زمین استفاده کنند. به‌کار بردن الکسا در فضا می‌تواند رویاهای به‌تصویرکشیده‌شده در آثار علمی‌تخیلی را به واقعیت تبدیل کند!

ازآنجاکه آرتمیس-۱ ماموریتی بدون سرنشین است، هیچ‌کس برای صحبت با کالیستو در فضاپیما حضور نخواهد داشت. راب چمبرز (Rob Chambers)، از مدیران شرکت لاکهید مارتین، می‌گوید: «اعضای مجازی خدمه در اتاق کنترل ماموریت، فرمان‌ها را برای کالیستو ارسال و با دوربین‌های داخل اوریون بر کار سامانه نظارت خواهند کرد.»

در همین رابطه بخوانید: ناسا آدمک به ماه می‌فرستد!

یکی از کاربردهای سامانه‌ مذکور این است که فضانوردان از کالیستو بخواهند به داده‌های دورسنجی فضاپیما دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کند. برای مثال الکسا می‌تواند میانگین دمای تمام باتری‌ها و اوج دما را ارائه دهد. کالیستو همچنین قادر است روشنایی و نمایشگرهای درون فضاپیما و آزمایش‌های عیب‌یابی سامانه‌های فضاپیما را کنترل کرده و به تبادل داده و اشتراک‌گذاری اطلاعات با تیم‌های روی زمین بپردازد.

آرتمیس ناسا

سامانه‌ کالیستو از همان نسخه از فناوری الکسا استفاده می‌کند که دردسترس مصرف‌کنندگان است. آرون روبنسون (Aaron Rubenson)، قائم‌مقام آمازون الکسا، می‌گوید: «مهندسان ما در همکاری با تیم‌های لاکهید مارتین و سیسکو، مجموعه‌ای از اقدامات شگفت‌انگیز انجام داده‌اند تا مطمئن شوند که الکسا می‌تواند در محیط چالش‌برانگیز فضا به‌خوبی کار کند.» ازجمله‌ این چالش‌ها می‌توان به دسترسی محدود به اینترنت در اوریون و کیفیت صدای متفاوت فضای داخلی کپسول اشاره کرد.

فعلا هیچ برنامه‌ای برای استفاده از کالیستو در ماموریت‌های آتی آرتمیس یا دیگر فضاپیماها وجود ندارد و تداوم استفاده از آن به کیفیت عملکردش در ماموریت آرتمیس-۱ بستگی دارد. چمبرز می‌افزاید: «هدف کلی، آزمودن کالیستو در این پرواز و پی‌بردن به سودمندی آن است. آن‌گاه می‌توانیم هم‌زمان با حرکت‌به جلو، چگونگی استفاده از کالیستو را نه‌ فقط در اوریون، بلکه در سکونتگاه‌ها، سطح‌نوردها و هر زمینه‌ دیگر ارزیابی کنیم.» ناسا طی ماموریت آرتمیس قصد دارد انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63681
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها