دانشمندان در حیرت از کهکشان بدون ماده تاریک

کهکشان‌های پراکنده‌ای که در گذشته کشف شدند و در کمال ناباوری فاقد ماده تاریک به‌نظر می‌رسیدند، موجب شده تا هنوز هم دانشمندان سردرگم باشند و از خود بپرسند که آیا این کشف می‌تواند با سال‌ها نظریه‌پردازی درمورد ماده تاریک در تضاد باشد.

فیلیپو فراترنال (Filippo Fraternali)، ستاره‌شناس دانشگاه خرونینگن (University of Groningen) هلند، و همکارانش با چند کهکشان پراکنده مواجه شدند که به‌نظر می‌رسید فاقد ماده تاریک هستند. محققان تصمیم گرفتند به بررسی دقیق یکی از آن‌ها به‌نام AGC 114905 با فاصله ۲۵۰ هزار سال نوری بپردازند. آن‌ها پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که محتوای ماده تاریک آن بسیار کمتر از چیزی است که انتظار داشتند.

کهکشان
کهکشان AGC 114905

انرژی تاریک و ماده تاریک تقریبا ۹۵ درصد از جهان هستی را تشکیل می‌دهند. دانشمندان هنوز درمورد اینکه آن‌ها دقیقا چه هستند، مطمئن نیستند، اما می‌دانند که کهکشان‌ها را با نیروی گرانش خود کنار هم نگه‌می‌دارند. به‌همین‌دلیل از پیدا کردن یک کهکشان بدون ماده تاریک شوکه شدند.

دانشمندان به‌دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا کهکشان AGC 114905 و کهکشان‌هایی مانند آن، وجود مشکلاتی را در تئوری‌های ماده تاریک نشان می‌دهد یا خیر. تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا و آژانس‌های فضایی اروپا (ESA) و کانادا (CSA)، احتمالا به این پرسش پاسخ خواهد داد.