ماهیت شی مرموز روی ماه کشف شد

0 231

دانشمندان به راز شی مکعبی شکلی که کاوشگر چینی یوتو-۲ (Yutu-2) در قسمت دورافتاده ماه رصد کرده بود، پی بردند. طی مشاهده‌های دقیق‌تر مشخص شد شی مرموز که از دوردست شبیه مکعب دیده می‌شد، در حقیقت تخته سنگی شبیه یک خرگوش است. تیم یوتو-۲ اکنون با‌توجه‌به شباهت موجود، نام این سنگ را خرگوش یشمی (Jade Rabbit) یا خرگوش ماه گذاشته‌اند.

در همین رابطه بخوانید: ماه‌نورد چینی رکورد حضور روی سطح ماه را شکست

این جرم عجیب نخستین بار در دسامبر۲۰۲۱ هنگام حرکت کاوشگر چینی در دهانه‌ ون کارمن (Von Karman) ماه مشاهده شد و خبر آن سروصدای زیادی به‌راه انداخت. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ابتدا تخمین زد فاصله شی تا کاوشگر حدود ۸۰ متر باشد و ۲ تا ۳ ماه (۲ تا ۳ روز قمری) طول می‌کشد تا یوتو-۲ به‌آن برسد. درنهایت کاوشگر با سرعت زیاد ۲۰۰ متر در ساعت به‌اندازه کافی به‌آن نزدیک شده و که شی مذکور را فقط یک تکه سنگ در لبه یک دهانه تشخیص داد.

ماه

ماه‌نورد یوتو-۲ نخستین کاوشگر ماه است که سمت پنهان ماه را کاوش می‌کند. این سمت از ماه ناهموارتر و سخت‌گذرتر از سمت پیدای ماه بوده و دهانه‌های بیشتری نسبت‌ به سمت دیگر آن دارد. یوتو ۲ در دسامبر۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و در ژانویه۲۰۱۹ به سطح سیاره رسید و در دهانه ون کارمن واقع در قطب جنوب ماه فرود آمد.

منبع mehrnews digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63662
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها