واکنش یکسان ماده و پادماده به گرانش شگفتی دانشمندان را برانگیخت

محققان طی پژوهشی می‌گویند ماده و پادماده تحت تاثیر گرانش، یکسان رفتار می‌کنند؛ امری که موجب تعجب دانشمندان شده است و آن‌ها اکنون نمی‌دانند چه چیز این دو را از یکدیگر متمایز می‌کند. استفاده از فضاپیماهای پادماده یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز در حوزه فضاست که فعلا در دایره مباحث علمی-تخیلی قرار دارد، اما دانشمندان ناسا در حال پژوهش برای عملی کردن آن هستند.

محققان تاکنون چندین نیز طرح برای توسعه فضاپیماهای پادماده ارائه داده‌اند. برای فرستادن کاوشگرها به مریخ به چندین تن سوخت شیمیایی نیاز است، درحالی‌که مقدار بسیار کمی در حد چند ده میلی‌گرم از پادماده برای این منظور کفایت می‌کند. مزیت دیگر فضاپیمای پادماده این است که در آن‌ها بخش زیادی از جرم باقیمانده مخلوط ماده/پادماده می‌تواند به انرژی تبدیل شود و به فضاپیما این امکان را می‌دهد تا چگالی انرژی و تکانه ویژه‌ای بسیار بالاتر از فضاپیماهای دیگر داشته باشند.

آزمایشی که در موسسه اروپایی سرن (CERN) انجام شد، نشان می‌دهد برهمکنش‌های ماده و پادماده با گرانش، موضوعی نیست که موجب تفاوتشان شود. این مطالعه طی یک دوره ۱۸ ماهه در قسمتی مخصوص آزمایش‌ روی پادماده انجام گرفت و دانشمندان دریافتند ذرات ماده و پادماده با دقت ۹۷ درصد به گرانش واکنش نشان می‌دهند. از‌آنجایی‌که آزمایش مذکور روی زمین انجام شد، ذرات تحت تاثیر گرانش زمین قرار داشتند. بنابر اظهارات پژوهشگران، اگر برهمکنش ذرات و پادذرات با گرانش متفاوت بود، اندازه‌گیری‌ها نتایج متفاوتی ایجاد می‌کرد.

پادماده چیست
بخش مخصوص انجام آزمایش روی پادماده در موسسه سرن

پژوهشگران برای این کار از وسیله‌ای به نام تله پنینگ (Penning Trap) استفاده کردند؛ دستگاهی که می‌تواند ذرات باردار را در یک میدان مغناطیسی ذخیره کرده و آن‌ها را با فرکانسی متناظر با نیروی میدان مغناطیسی و نسبت بار به جرم ذره، به‌دور خود بچرخاند. محققان با استفاده از دستگاه، نحوه چرخش پوزیترون‌ها و یون‌های هیدروژن با بار منفی (به‌عنوان جایگزینی برای پروتون‌ها) را بررسی کردند. به‌گفته دانشمندان، نتایج این آزمایش چهار برابر دقیق‌تر از آزمایش‌های قبلی است.

گفتنی است در فیزیک جدید، پادماده به ماده‌ای متشکل از ذرات زیراتمی گفته می‌شود که جرم، بار الکتریکی و گشتاور مغناطیسی الکترون‌ها، پروتون‌ها و نوترون‌های ماده معمولی را دارد، اما علامت (مثبت یا منفی) بار الکتریکی و گشتاور مغناطیسی آن‌ها مخالف است. ذرات پادماده مربوط به الکترون‌ها، پروتون‌ها و نوترون‌ها به‌ترتیب پوزیترون (e+)، پادپروتون (p-) و پادنوترون (n-) نامیده شده و از آن‌ها به‌عنوان پادذره یاد می‌شود.

منبع space vista espash