آیا سفر به مریخ روند پیری را تسریع می‌کند؟

به‌عقیده دانشمندان سفر به مریخ روند پیری را تسریع می‌کند؛ آن‌ها می‌خواهند این موضوع را طی اولین پرواز شهروندان عادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی که در فوریه۲۰۲۲ توسط شرکت آمریکایی اکسیوم اسپیس (Axiom Space) انجام می‌شود، بررسی کنند. سفر فضایی مذکور به‌وسیله کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) با چهار فضانورد انجام می‌شود. نتایج این آزمایش به دانشمندان در پیش‌بینی شرایط در سفرهای طولانی‌تر فضایی ازجمله سفر به مریخ کمک می‌کند.

طی مطالعات قبلی کسانی که به ماه سفر می‌کنند، پنج برابر فضانوردانی که فقط به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند، بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند. شرایط گرانش کم، شکل سلول را تغییر می‌دهد و شرایط خاص مانند زمان برخاستن حامل فضایی، به پیری سلولی دی‌ان‌ای می‌افزایند.

در همین رابطه بخوانید: مقابله با اثرات پیری از طریق آزمایش‌های فضایی

ایستگاه فضایی بین‌المللی در کمربند ون آلن (Van Allen)، یک حباب مغناطیسی محافظ اطراف زمین، قرار دارد و تاثیر تشعشعات خورشیدی را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که مسافرانی که به این ایستگاه می‌روند در برابر تاثیرات حاصل از سفر فضایی محافظت می‌شوند، اما کسانی که به مریخ سفر می‌کنند از آن محروم هستند.

تشعشعات خورشیدی

جیمز کرکلند (James Kirkland)، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی درون کمربند ون آلن هستند، اما نگرانی اصلی این است که درصورت انجام ماموریت‌های مریخی و همچنین وقوع یک شراره خورشیدی، چه اتفاقی می‌افتد، زیرا دراین‌صورت شما با تشعشعات اتمی سروکار دارید. مقدار بسیار کم تشعشع اتمی قادر است سلول را بیشتر از سطوح بالای قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس یا گاما به‌سمت پیری سوق دهد و تشعشعات اتمی می‌تواند به‌راحتی از فضاپیما عبور کند.»

محققان کلینیک مایو (Mayo Clinic) آمریکا علاوه‌بر آزمایش روی خدمه این ماموریت، سلول‌های انسانی جداشده را درحالت پیش‌از پیری به فضا می‌فرستند تا روی آن‌ها نیز مطالعه کنند. آن‌ها ‌می‌خواهند ببینند که آیا گرانش صفر، نیروهای شدید، جو کربن‌دی‌اکسیدی بالا در کپسول و تابش خورشید، سلول‌های مذکور را که در مرحله قبل از پیری هستند، به‌حالت پیری سوق می‌دهند یا خیر.

سفر به مریخ

ناسا و چین امیدوارند در دهه ۲۰۳۰ فضانوردانی را به سفری ۶۵ میلیون کیلومتری به سیاره مریخ بفرستند و ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، مطمئن است که در همین دهه میلادی به مریخ خواهد رسید. حتی اگر محققان متوجه شوند که پرواز فضایی موجب پیری سلولی می‌شود، این پایان راه برای سفرهای مریخی نخواهد بود و هم‌اکنون نیز آزمایش‌های بالینی متعددی روی داروهایی که ممکن است با این فرآیند مقابله کنند، برنامه‌ریزی شده‌ است. داروهای مذکور می‌توانند عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از پیری سلولی را بهبود بخشند.