عدم انسجام صنعت فضایی، مانعی برای پیشرفت این حوزه در کشور

0 156

استاد دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تهران با اظهار این موضوع که سازمان فضایی در کشور ما همواره در دوره‌های مختلف درحال تولد بوده و به رشد مطلوب خود نرسیده است، از عدم انسجام صنعت فضایی در کشور انتقاد کرد. امیررضا کوثری در وبینار «دولت سیزدهم و صنعت فضایی» گفت: «نباید این طور باشد که با تغییر دولت، سیاست‌های سازمان فضایی عوض شود. این صنعت متاسفانه مطالبه‌گر اصلی نداشته و موجب شده از انسجام لازم برخوردار نباشد.» وی ادامه داد: «در بخش هوایی تعریفی که داریم، چه در میان مسئولین و چه مردم، کاملا جا افتاده‌؛ اما بحث فضایی هنوز جا نیفتاده و ضرورتش حس نشده است.»

در همین رابطه بخوانید: خصوصی‌سازی، مهم‌ترین اتفاق صنعت فضایی ایران

به‌گفته این استاد دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تهران، در تشکیل سازمان فضایی از همان آغاز هم قرار بود از کشور‌های موفق مثل چین الگوبرداری شود که این اتفاق نیز به‌درستی رخ نداد. کوثری ضمن اشاره به اهمیت بالای همکاری‌های بین‌المللی در صنعت فضا اظهار داشت: «باید ببینیم که از لحاظ تعامل بین‌المللی و با‌توجه‌به شرایط تحریم‌ها در چه نقطه‌ای قرار داریم.» وی ادامه داد: «متولی اصلی این صنعت می‌بایست سازمان فضایی باشد، درحالی‌که اکنون دراین‌خصوص پراکندگی وجود دارد. شاید یکی از دلایلی که سازمان فضایی نتوانسته است خیلی خوب عمل کند، وجود متولیان بسیار در این زمینه باشد.»

کوثری با بیان این موضوع که بحث ارتباط صنعت و دانشگاه همیشه مطرح بوده و هیچ وقت هم حل نشده است، گفت: «این بحث ریشه‌های زیادی دارد؛ در صنعت فضایی این مسئله بیشتر است و در‌حال‌حاضر تشدید هم شده است.» به‌گفته وی، جایگاه اصلی و متولی اصلی تحقیقات، دانشگاه است و پژوهشکده‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه فضا باید به‌نحوی به دانشگاه متصل شوند؛ درنتیجه  می‌بایست اجازه داده شود که دانشجویان و اساتید ارتباط مستقیم با این پژوهشکده‌ها و ارگان‌‌ها داشته باشند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63507
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها