با استفاده از یک برنامه به اخترشناسان در کاوش خورشید کمک کنید

0 142

یک دانشگاه آمریکایی برنامه جدیدی را برای عموم علاقمندان به نجوم راه‌اندازی کرده است که کاربران از طریق آن می‌توانند با استفاده از رایانه‌های شخصی خود، نقش مهمی در کمک به اخترشناسان داشته باشند. محققان دانشگاه مینه‌سوتا (University of Minnesota) با حمایت ناسا این برنامه موسوم به «شکارچی فوران‌های خورشیدی» (Solar Jet Hunter) را ایجاد کرده‌اند که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد به شناسایی فوران‌ها یا انفجارهای پلاسمایی خورشیدی بپردازند. برنامه مذکور از طریق این لینک در دسترس است.

شرکت‌کنندگان در هزاران تصویری که طی یازده سال گذشته توسط تلسکوپ فضایی دینامیک خورشیدی (Solar Dynamic Observatory) ناسا گرفته شده است، این فوران‌ها را جستجو می‌کنند. کاربران ضمن بررسی تصاویر، آن دسته از فوران‌های خورشیدی را که به‌نظرشان در تصاویر قابل مشاهده است، انتخاب کرده و با حاشیه‌نویسی آن‌ها، اطلاعاتی را در مورد فوران‌ها ارائه می‌دهند.

این برنامه جدیدترین پروژه علمی-شهروندی تحت پلتفرم زونیورس (Zooniverse) بزرگترین و محبوب‌ترین پلتفرم تحقیقاتی آنلاین با بیش از دو میلیون داوطلب از سراسر جهان است. بدین ترتیب داوطلبان با انتخاب تصاویرِ مناسب برای پژوهش از میان حجم عظیمی از داده‌های مربوط به خورشید، به دانشمندان حوزه نجوم در زمینه تحقیقاتشان کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید:اپلیکیشن رسمی ناسا؛ مرجعی کامل برای دوستداران فضا و زمین

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63469
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها