رصد نوعی ستاره دوگانه با رفتاری مرموز

ستاره‌شناسان آماتور با کمک متخصصان توانستند نوع جدیدی از منظومه ستاره‌ای دوگانه را با رفتاری مرموز کشف کنند. ستاره دوگانه یک سامانه ستاره‌ای است که در آن دو ستاره به‌دور مرکز سنگینی سراسری مشترک میان خود گردش می‌کنند.

گروهی از محققان تصاویری از اشیا ناشناخته را در آرشیوهای دیجیتالی بررسی و سرانجام قطعه‌ای از یک سحابی را در صفحه‌های عکاسی دهه ۱۹۸۰ شناسایی کردند. آن‌ها سپس طی همکاری با دانشمندان دانشگاه اینسبروک (University of Innsbruck) اتریش، مشاهده‌های ۲۰ سال گذشته و داده‌های آرشیو عمومی تلسکوپ‌های مختلف و چهار ماهواره فضایی را جمع‌آوری کردند.

این کار به آن‌ها اجازه داد تا اولین فرض خود را مطرح کنند؛ این شی تازه کشف‌شده یک سحابی سیاره‌ای است که توسط بقایای ستارگان درحال مرگ ایجاد شده است. سرانجام دانشمندان در ایالات متحده از اندازه‌گیری‌های انجام‌شده توسط تلسکوپ‌ها در شیلی و طیف‌نگارها برای نتیجه‌گیری نهایی استفاده کردند.

ستاره دوگانه

آن‌ها دریافتند ازآنجایی‌که این جرم کمی بالاتر از کهکشان راه شیری قرار دارد، سحابی قادر بوده است تا حد زیادی توسط ابرهای دیگر گازی موجود در اطراف دست‌نخورده بماند. این فرضیه به محققان اجازه داد مدلی از این جرم آسمانی بسازند که اکنون در مرحله پوشش مشترک یک سامانه ستاره‌ای دوگانه قرار دارد.

کشف ۵ سامانه ستاره‌ای با احتمال میزبانی از حیات

استفان کیمسوئنگر (Stefan Kimeswenger)، اخترفیزیکدان دانشگاه اینسبروک، می‌گوید: «ستاره‌های معمولی در اواخر عمرشان به غول‌های سرخ تبدیل می‌شوند. ازآنجایی‌که بخش بسیار بزرگی از ستارگان در سامانه‌های ستاره دوگانه قرار دارند، این امر بر تکامل آن‌ها در پایان عمرشان تاثیر می‌گذارد.» وی ادامه می‌دهد: «در سامانه‌های دوگانه‌ نزدیک، قسمت بیرونی درحال تورم یک ستاره، به‌عنوان یک پوشش مشترک در اطراف هر دو ستاره شکل می‌گیرد. بااین‌حال، درون این پوشش گازی، هسته‌های دو ستاره عملا دست‌‌نخورده هستند و تکامل خود را مانند ستاره‌های مستقل دنبال می‌کنند.»