رقابت ریزبالن‌های استراتوسفری با ماهواره‌ها در رصد زمین

0 218

شرکت آمریکایی اربن اسکای (Urban Sky) سامانه‌ای کم‌هزینه مبتنی‌بر استفاده از ریزبالن‌های استراتوسفری برای تهیه تصاویر باکیفیت از سطح زمین ساخته‌ است. این شرکت مدعی است سامانه مذکور می‌تواند با هزینه‌ای بسیار ناچیز تصویربرداری از سطح زمین را با دقت بالا ممکن کند و به‌جای پهپادها و ماهواره‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

هر ریزبالن متشکل از یک بالن استراتوسفری کوچک با قابلیت استفاده مجدد بوده که زیر آن یک ماژول حمل محموله شامل یک دوربین با قدرت تفکیک مکانی بالا تعبیه شده است. حسگرهای تصویربرداری دیگری مانند دوربین‌های مادون قرمز یا طیف‌سنجی نیز می‌توانند در این سامانه مورد استفاده قرار بگیرند.

در همین رابطه بخوانید: استفاده از بالن استراتوسفری برای پرتاب ماهواره به فضا! + ویدیو

هر یک از این ریزبالن‌ها با قطر ۲.۵ متر روی زمین با گاز هلیم پر شده و به‌پرواز درمی‌آیند. بالن‌ها در نهایت در ارتفاع بیش از ۱۸ هزار متری از سطح زمین، مستقر شده و عکس‌برداری را آغاز می‌کنند. لنز مقاوم دوربین‌های این ریزبالن‌ها قادر به عکاسی در شرایط خاص جو فوقانی زمین بوده و سرعت چرخش آن بر مبنای سرعت حرکت بالن تعیین می‌شود. بالن‌های مذکور قادر به تصویربرداری از محوطه‌ای هزار کیلومتر مربعی از زمین در هر ساعت هستند.

بالن فضا

هنگامی‌که فرآیند عکس‌برداری کامل شد، خدمه زمینی از راه دور ماژول محموله را فعال می‌کند تا این محموله حاوی پوشه تصاویر خود را از پایین بالن رها کند و با چتر نجات به زمین برسد.

منبع mehrnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63447
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها