چین به‌دنبال تامین انرژی مورد نیاز آینده انسان از سطح ماه

0 289

چین قصد دارد از ایزوتوپ هلیوم-۳ جمع‌آوری‌شده از ماه به‌عنوان منبع سوخت آینده برای استفاده در زمین و فضا استفاده کند. دانشمندان این کشور در حال بررسی نمونه‌های به‌دست‌امده از ماه طی ماموریت قمری چانگ‌ای-۵ (Chang’e-5) هستند که گفته می‌شود یکی از آن‌ها حاوی هلیوم-۳ است. این ایزوتوپ خاص در زمین بسیار نادر است، اما ظاهرا در مواد سطح ماه به‌وفور یافت می‌شود. تایید وجود هلیوم-۳ در قمر زمین می‌تواند بسیار مهم باشد، چرا که این ایزوتوپ سوختی ایده‌آل برای راکتورهای همجوشی هسته‌ای محسوب می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

هند کاوش در ماه را برای یافتن هلیوم ۳ آغاز می‌کند

پژوهشی که سال‌ها قبل در مورد فرآیند استخراج هلیوم-۳ از ماه و انتقال آن به زمین برای سوخت راکتورها انجام شد، مجموعه‌ای از نیازها را برای تولید ۱۰ درصد از تقاضای انرژی در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ در نظر گرفت که مطابق آن استخراج این ایزوتوپ از سطح ماه حیاتی‌ترین بخش فرآیند است.

بر اساس مطالعه مذکور جهت تامین این میزان انرژی، سالانه تقریبا ۲۰۰ تن هلیوم-۳ مورد نیاز بوده و برای این منظور نرخ استخراج حدود ۶۳۰ تن در ثانیه لازم است. محاسبات نهایی نشان می‌دهد برای عملیاتی ساختن چنین پروژه‌ای می‌بایست ناوگانی متشکل از ۳ حامل فضایی و ۲۲ فضاپیمای انتقال مداری با رانش پیوسته در اختیار داشت.

منبع energy-daily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63400
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها