واکنش ایلان ماسک به انتقادها درباره پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

0 256

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، در واکنش به انتقاد‌های دولت چین و آژانس فضایی اروپا (ESA)، ادعاهای آن‌ها را مبنی‌بر اینکه پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) موجب افزایش بیش‌ازحد ترافیک فضایی شده است، رد کرد. وی گفت: «ده‌ها میلیارد ماهواره می‌تواند در مدار لئو بچرخد. فضا بسیار عظیم است و ماهواره‌ها خیلی کوچکند؛ در نتیجه حضور چند هزار ماهواره بیشتر مثل این است که روی زمین چند هزار خودرو بیشتر باشد.»

جوزف اشباخر (Josef Aschbacher)، مدیر کل ESA، از دولتمردان قاره سبز خواسته بود کمک‌ به منظومه ماهواره‌ای استارلینک را متوقف کنند تا جلوی رشد روزافزون سلطه آن بر قلمروی فضا را بگیرند. به‌گفته او اگر اقدام مشترکی در این زمینه انجام نشود، ایلان ماسک قوانین حاکم بر فضا را تعیین خواهد کرد.

وی هشدار داده بود که هزاران ماهواره پرتاب‌شده اسپیس‌ایکس باعث می‌شود فضای بسیار کمتری برای رقبا وجود داشته باشد. کارشناسان نیز اظهار داشته‌اند برای جلوگیری از برخورد ماهواره‌ها به‌یکدیگر، باید فاصله بسیار بیشتری برای آن‌ها نسبت‌ به چیزی که ایلان ماسک پیشنهاد کرده است، وجود داشته باشد.

از طرف دیگر نیز دولت چین مدعی شده بود ایستگاه فضایی این کشور امسال دو بار در معرض برخورد با ماهواره‌های استارلینک قرار داشته است که ایلان ماسک در این‌باره پاسخ داد: «نمی‌توان ادعا کرد که ما باعث مسدود‌ شدن فضای دیگران شده‌ایم. ما هیچ‌کسی را از انجام کاری محروم نکرده‌ایم.»

اسپیس‌ایکس ایلان ماسک

منظومه ماهواره‌ای استارلینک

شرکت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۸ با فرستادن ۲ ماهواره به فضا، به‌عنوان نمونه اولیه ماهواره‌های این منظومه عملا پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خود را آغاز کرد. پس از تایید موفقیت‌آمیز بودن آزمایش فناوری‌های موردنظر، از سال ۲۰۱۹ پرتاب ماهواره‌های استارلینک در قالب محموله‌هایی عمدتا شامل ۶۰ ماهواره شروع شد و تاکنون حدود ۱۸۰۰ ماهواره طی بالغ‌بر ۳۰ پرتاب در مدار زمین قرارگرفته است.

تعداد ماهواره‌های این منظومه قرار است در نهایت به‌حدود ۱۲ هزار و درصورت کسب مجوزهای لازم از کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission به‌اختصار FCC) آمریکا به ۴۲ هزار ماهواره برسد.

منبع digiato bbc persian espash espash espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63334
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها