واکنش‌های بین‌المللی به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ

0 157

کشورهای مختلف و رسانه‌ها به‌دنبال پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به این عملیات واکنش نشان دادند. آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه طی ادعاهایی ماموریت مذکور را پرتابی ناموفق خواندند و آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد برشمردند. آن‌ها همچنین در مورد تاثیر چنین عملیاتی بر مذاکرات هسته‌ای اظهاراتی داشتند.

ایندیپندنت مدعی شد ظاهرا ایران برای پنجمین بار موفق نشده است تا با استفاده از ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد. این رسانه بریتانیایی با بازتاب خبر پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ و فرستادن سه محموله تحقیقاتی به فضا نوشت: «در بیانیه وزارت دفاع ایران به هدف غایی این ماموریت یعنی قرار گرفتن ماهواره در مدار اشاره نشده است.» ایندیپندنت نتیجه گرفته است: «به‌نظر می‌رسد ماهواره‌بر مذکور مانند چهار دفعه پیشین نتوانسته است به‌سرعت مورد نیاز برای قرار دادن ماهواره در فضا برسد، هرچند سرعت پرتاب در این ماموریت اندکی افزایش داشته است.»

در همین رابطه بخوانید:

ماهواره‌بر سیمرغ سه محموله تحقیقاتی را به فضا پرتاب کرد

آمریکا، آلمان و فرانسه نیز ادعا کرده‌اند که ایران با این اقدام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است. این قطعنامه در پی توافق هسته‌ای ایران و گروه ‍۱+۵ در سال ۲۰۱۵ صادر شد. به‌گفته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که نامش منتشر نشده است، ایالات متحده همچنان از توسعه ماهواره‌بر‌های ایران به‌عنوان اقدامی قابل‌توجه در راستای اشاعه تسلیحات هسته‌ای‌ نگران است.

وی اظهار داشت: «ایالات متحده از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه‌های موشکی ایران استفاده خواهد کرد و از دیگر کشورها می‌خواهد تا برای توقف فعالیت‌های موشکی این کشور گام بردارند.» بااین‌وجود ایالات متحده تاکید کرده است مذاکرات هسته‌ای را با هدف نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه خواهد داد.

ایالات متحده پیش‌تر نیز مدعی شده بود ایران می‌تواند در آینده با تغییر کاربری ماهواره‌برهای به‌کار گرفته‌شده برای پرتاب ماهواره به مدار زمین، از آن‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کند. ایران البته چنین کاربردی را رد می‌کند و می‌گوید در پی به‌دست آوردن تسلیحات هسته‌ای نیست.

وزارت خارجه آلمان هم از خبر پرتاب ماهواره‌بر ایرانی به مدار زمین ابراز نگرانی کرده است. یک دیپلمات آلمانی این اقدام را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت عنوان کرد و گفت: «برلین از ایران خواسته است تا از پرتاب ماهواره‌برها خودداری کند.» همچنین وزارت خارجه فرانسه با اشاره به همزمانی پرتاب مذکور با مذاکرات هسته‌ای، آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانست.

در همین رابطه بخوانید:

واکنش‌های جهانی به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران

گفتنی است وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۹دی از پرتاب موفق ماهواره‌بر سیمرغ به‌همراه سه محموله تحقیقاتی به فضا خبر داد. به‌گفته سید احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع، در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره‌بر به‌درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از ماموریت محقق شد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع اظهار کرد: «در ماموریت مذکور برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به‌صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری زمین و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب شدند.» به‌گفته حسینی، در این ماموریت داده‌های تله‌متری از فرآیند پرتاب به‌طور کامل احصا شد و با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکردها، برنامه‌ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام می‌شود.

منبع independentpersian espash bbc afkarnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63327
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها