جیمز وب به‌یکی از پرخطرترین مراحل خود رسید

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) به‌ یکی از پرخطرترین مراحل خود رسید که طی آن می‌بایست محافظ خورشیدی خود را باز کند. ابتدا ساختار صفحه یکپارچه جلویی (Forward Unitized Pallet Structure به‌اختصار UPS) محافظ خورشیدی خود را باز کرد که چهار ساعت به‌طول انجامید. پس از آن جیمز وب همین فرآیند را برای بازکردن Aft UPS تکرار نمود.

بازکردن ساختار صفحه یکپارچه جلویی شامل چندین گام از جمله نظارت دقیق بر دمای ساختارها، حرکت دادن به‌سمت خورشید برای فراهم‌کردن دمای مطلوب، روشن‌کردن گرمکن‌ها برای گرم‌شدن تجهیزات کلیدی، فعال‌سازی مکانیسم‌های آزادسازی، پیکربندی تجهیزات الکترونیکی و نرم‌افزارها و در نهایت قراردادن صفحه‌ها در جای خود است. این مانور موفقیت‌آمیز اولین گام طی فرآیندی پنج روزه در جهت بازکردن محافظ‌های خورشیدی بوده که از تجهیزات حساس جیمز وب در برابر تشعشات خورشیدی محافظت می‌کنند. راه‌اندازی و نصب محافظ‌ها حوالی ۳ژانویه۲۰۲۲ به‌پایان می‌رسد.

عضویت محقق زن ایرانی در پروژه بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان

گام بعدی جیمز وب

پس از بازکردن این دو ساختار صفحه یکپارچه، قدم بعدی جیمز وب آزاد شدن روکش محافظ خورشیدی و باز شدن آفتاب‌گیر تلسکوپ است. این مراحل راه‌اندازی که اکنون درحال انجام هستند، نیازمند انجام عملیات‌های مکانیکی زیادی بوده که شکست آن‌ها می‌تواند مساوی با شکست کل ماموریت باشد.

جیمز وب درحال‌حاضر از مدار ماه عبور کرده است. به‌همین‌دلیل دور از دسترس ماست و درصورت بروز هرگونه مشکل، راهی برای رسیدن به‌ تلسکوپ و رفع مشکل آن وجود ندارد. اگر چنین شود، این تلسکوپ ناکارآمد خواهد بود و ۱۰ میلیارد دلار در فضا به‌هدر خواهد رفت.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

عملیات پرتاب این تلسکوپ روز ۲۵دسامبر از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی انجام گرفت. این ماموریت به‌دلیل ابعاد بسیار بزرگ تلسکوپ چالش‌برانگیز بود؛ چرا که جیمز وب در فیرینگ (دماغه مخروطی) بزرگترین حامل‌های فضایی هم جای نمی‌گرفت. متخصصان برای این منظور تلسکوپ مذکور را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که امکان تا کردن آن وجود داشته باشد.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش‌برود، این تلسکوپ با گذشت یک ماه از پرتاب به پیکربندی و مدار نهایی خود می‌رسد. این تلسکوپ در نقطه لاگرانژ۲ در مدار خورشید قرار خواهد گرفت و فاصله آن از زمین ۱.۵ میلیون کیلومتر خواهد بود. راه‌اندازی و نصب همه‌ تجهیزات جیمز وب حدود شش ماه به‌طول می‌انجامد و پس از آن باید منتظر دریافت اولین داده‌های آن باشیم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
جیمز وب همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بینگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد.

تلسکوپ جیمز وب چگونه جهان را در میلیاردها سال قبل کاوش می‌کند؟

منبع isna espash