حامل فضایی فوق سنگین روسیه در پرتاب آزمایشی دچار نقص فنی شد

0 199

روسیه سومین و آخرین پرواز آزمایشی حامل فضایی فوق سنگین آنگارا-آ۵ (Angara-A5) را به‌انجام رساند که طی آن مرحله فوقانی حامل دچار مشکل شد. این عملیات روز دوشنبه ۲۷دسامبر (۶دی) ساعت ۱۹:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام گرفت و طی آن آنگارا-آ۵ به مدار ژئو رفت تا محموله شبیه‌ساز ۲۴۰۰ کیلوگرمی را به این مدار منتقل کند.

آنگارا-آ۵ در عملیات مذکور از مرحله فوقانی جدیدی به‌نام پرسی (Persei) استفاده می‌کرد که قرار بود محموله را چند صد کیلومتر بالاتر از مدار ژئو در مداری موسوم به مدار قبرستان انتقال دهد. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، پرسی قبل از دستیابی به محل تعیین‌شده دچار مشکلی در موتور خود می‌شود و نمی‌تواند ماموریتش را نهایی کند.

در همین رابطه بخوانید:

شرکت روسی حامل فضایی بازگشت‌پذیر توسعه می‌دهد

این حامل فضایی علاوه‌بر پرسی می‌تواند از مرحله فوقانی کرایوژنیک (شرایط دمای فوق سرد) به‌نام KVTK نیز استفاده کند. KVTK به یک موتور سوخت مایع RD-0146D مجهز است که به حامل اجازه می‌دهد حدود ۲ تن محموله بیشتر یعنی ۷۵۰۰ کیلوگرم را به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) ببرد. حامل مذکور در حالت عادی قادر به انتقال ۵۴۰۰ کیلوگرم به مدار یادشده است.

آنگارا-آ۵ یک حامل فضایی دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. حامل مذکور با طولی بین ۴۲.۷ و ۶۴ متر دارای وزن برخاستی معادل ۷۷۳ تن است. آنگارا-آ۵ را مرکز فضایی تحقیقات و تولید کرونیچف (Khrunichev State Research and Production Space Center) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به دولت روسیه ساخته‌اند.

این حامل پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۰ اولین و دومین آزمایش‌های پرتاب مداری خود را تجربه کرده بود که هر دو با موفقیت کامل انجام شدند. آنگارا-آ۵ که هر بار پرتاب آن ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع nasaspaceflight wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63279
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها