گزارش سازمان فضایی از تنش آبی در کشور

0 125

اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای، وضعیت تنش آبی در استان‌های مختلف ایران را تشریح کرد. پایش وضعیت خشکسالی و تنش آبی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجنده مودیس (Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer به اختصار MODIS) ماهواره ناسا در آبان۱۴۰۰ نشان می‌دهد که برخی از استان‌های کشور با تنش آبی مواجه هستند.

سازمان فضایی ایران مدتی قبل هم با ارائه گزارشی به مقایسه وضعیت رطوبت خاک استان‌های کشور در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ با استفاده از ماهواره اسموس (Soil Moisture Ocean Salinity به‌اختصار SMOS) پرداخت؛ مقایسه‌ای که نشان می‌دهد در این سال‌ها با کاهش چشمگیر میزان رطوبت خاک کل کشور مواجه شده‌ایم.

در همین رابطه بخوانید:

پایش ماهواره‌ای تغییرات سطح آب دریاچه ارومیه

شاخص وضعیت پوشش گیاهی در آبان۱۴۰۰ نسبت به ۲۲ سال گذشته در همین ماه، نشان می‌دهد که پوشش گیاهی در اغلب استان‌های کشور به‌جز استان‌های مازندران، گیلان، خراسان شمالی، بخش‌های شمالی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و بخش اعظم استان چهارمحال و بختیاری، با تنش مواجه بوده و در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. در نقشه تنش آبی استان‌های گلستان، اردبیل، شمال خراسان رضوی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، شمال خوزستان، جنوب استان فارس با رنگ‌های قرمز و نارنجی مواجه می‌شویم. بر اساس رنگ‌ها هرچقدر از رنگ قرمز به رنگ سبز پیش برویم، وضعیت از شرایط نامطلوب به‌سمت شرایط مطلوب حرکت می‌کند.

وضعیت درصد تغییرات رطوبت خاک استان‌های کشور در ۲ سال آبی پی‌در‌پی (۱۳۹۹-۱۳۹۸ و ۱۴۰۰-۱۳۹۹) نشان می‌دهد مقدار رطوبت خاک در کل کشور در این دوره به‌میزان ۵۴ درصد کاهش داشته است و کل استان‌های کشور در این مدت با کاهش رطوبت خاک مواجه بوده‌اند. بیشترین مقدار کاهش رطوبت خاک در دوره مذکور، مربوط به سه استان هرمزگان، فارس و بوشهر به‌ترتیب به‌میزان ۵۱.۵ درصد، ۴۴.۵ درصد و ۴۴.۱۵ درصد است. همچنین کمترین کاهش رطوبت مربوط به اردبیل، یزد و گیلان به‌ترتیب با ۲۲.۱۵ درصد، ۱۸.۶۹ درصد و ۱۸.۶۳ درصد بوده است.

منبع irna isa srs-gis
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63234
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها