۵ حقیقت جالب درباره کریسمس در فضا

0 141

کریسمس جشنی در آیین مسیحیت است که به‌منظور گرامیداشت زادروز عیسی مسیح (ع)، بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان آن را جشن می‌گیرند؛ حتی فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی! فضانوردان طی سفرهای فضایی نه‌تنها به انجام آزمایش‌های علمی پرداخته‌اند بلکه مثل افراد زمین زمانی را برای تفریح و برگزاری جشن‌های خاص اختصاص داده‌اند که جالب‌ترین آن‌ها پخت کلوچه و درست کردن درخت کریسمس در فضا بوده است. در این مطلب قصد داریم برخی از اتفاقات جالبی را که فضانوردان در کریسمس در فضا تجربه کرده‌اند، بازگو کنیم.

بازدید بابا نوئل از ایستگاه فضایی بین‌المللی

افراد در روز کریسمس از جانب عزیزان خود هدایایی را دریافت می‌کنند و این حتی شامل فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی هم می‌شود. مثلا در طول کریسمس سال ۲۰۱۰، خدمه بخش آمریکایی ایستگاه هنگامی که از خواب بیدار شدند با هدایایی که در اطرافشان قرار داشت، مواجه شدند. جالب‌تر این که هیچ‌یک از سرنشینان، این هدایا را با خود نیاورده بودند. بسته‌های هدیه در زمین آماده شده و خانواده هر خدمه هدایا و پیام‌هایی را در جعبه گذاشته بودند. سپس هدایا طی یک ماموریت به این ایستگاه پرتاب شده بودند تا فضانوردان در روز کریسمس شگفت‌زده شوند.

بابانوئل کریسمس

در همین رابطه بخوانید:

درخت کریسمس فضایی!

جشن روز شکرگزاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی+فیلم

پخت کلوچه در فضا

ممکن است انتظار نداشته باشید کلوچه‌های شکری در فضا به‌خوبی زمین تهیه شوند، اما پس از آماده‌شدن آن‌ها، شگفت‌زده خواهید شد. در دسامبر۲۰۱۹، فضانوردان در ایستگاه فضایی آزمایشی بر همین اساس انجام دادند و کلوچه‌های شکلاتی تهیه کردند. خمیر این کلوچه و اجاق گاز مخصوص ایستگاه فضایی، در نوامبر۲۰۱۹ به‌وسیله فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) به فضا فرستاده شده بودند و پس از پخت موفقیت‌آمیز، ارسال به زمین فرستاده شدند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

رویت خانه زمینی‌ها از فضا

۲۶۸۳ لامپ ال‌ای‌دی کریسمسی لازم است تا خانه شما از فضا قابل رویت باشد. اگر فیلم کریسمسی عرشه سالن‌ها (Deck the Halls) را دیده باشید، با این موضوع آشنا هستید. در این فیلم، شخصیت دویتو (DeVito) سعی می‌کند با یک لامپ بزرگ کریسمس، خانه‌اش را از فضا نمایان کند. نمایشنامه این فیلم، الهام‌بخش محققان دانشگاه لستر (University of Leicester) انگلستان شد و آن‌ها تصمیم گرفتند تا دریابند دقیقا به چه تعداد لامپ برای دیده‌شدن یک خانه از فضا نیاز است. آن‌ها پس از آزمایش‌ها دریافتند اگر فردی بدون درنظرگرفتن هیچ‌گونه آلودگی نوری، با ۲۶۸۳ لامپ ال‌ای‌دی خانه خود را تزیین کنند، ممکن است خانه‌اش از ایستگاه مذکور قابل رویت باشد.

در همین رابطه بخوانید:

یک روز زندگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی چطور می‌گذرد؟

روز کریسمس در فضا

اولین فضانوردانی که روز کریسمس را در فضا گذراندند فضانوردان ماموریت آپولو-۸ بودند. آپولو-۸ دومین ماموریت پرواز فضایی انسان در برنامه فضایی آپولو بود که ۲۱دسامبر۱۹۶۸ پرتاب شد و به‌عنوان اولین فضاپیمای تاریخ، مدار زمین را به‌سوی ماه ترک کرد، در مدار آن چرخید و به‌سلامت بر روی زمین نشست. فرانک بورمن (Frank Borman)، جیم لوول (Jim Lovell) و بیل اندرس (Bill Anders) فضانوردان این ماموریت بودند که در ۲۷دسامبر۱۹۶۸ با موفقیت به زمین بازگشتند.

فضانوردی فضانوردان

ساخت درخت کریسمس از قوطی

اولین درخت کریسمس در فضا از قوطی ساخته شده و این کار توسط خدمه ایستگاه فضایی اسکای‌لب (Skylab) که ۲۵دسامبر۱۹۷۳ را در فضا سپری می‌کردند، برای اولین بار با موفقیت انجام شد. در طول تعطیلات کریسمس، خدمه این ایستگاه متوجه شدند تعداد زیادی قوطی غذای خالی دارند که می‌توانند با آن‌ها یک کار جالب انجام دهند و به‌همین‌منظور شروع به ساخت درخت کریسمس کردند.

منبع isna space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63194
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها