عبور تلسکوپ جیمز وب از یک مرحله مهم

0 374

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) یکی از تجهیزات مهم خود را با موفقیت نصب و آزمایش کرد. این تلسکوپ یک روز پس از پرتاب و در روز ۲۶دسامبر (۵دی) فرآیند آزادسازی مجموعه آنتن گیمبالد (Gimbaled Antenna Assembly به‌اختصار GAA) را آغاز کرد. این مجموعه، آنتن پرسرعت تلسکوپ را دربردارد؛ آنتنی که از آن برای ارسال دستکم ۲۸.۶ گیگابایت داده علمی دو روز در بار استفاده می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

عضویت محقق زن ایرانی در پروژه بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان

محققان اکنون این آنتن را آزادسازی کرده‌اند و حرکت آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. کل این فرآیند حدود یک ساعت به‌طول انجامید و حسگرهای حرارتی و سنجش فشار روی جیمز وب به‌طور مجزا فعال شدند. داده‌های حرارت و فشار اکنون در دسترس مهندسانی است که بر سامانه‌های حرارتی و ساختاری این تلسکوپ نظارت می‌کنند.

تلسکوپ جیمز وب

جیمز وب بزرگترین تلسکوپ فضایی دنیا و جانشین تلسکوپ هابل محسوب می‌شود و به‌تازگی توسط ماهواره‌بر اروپایی آریان-۵ (Ariane-5) به فضا پرتاب شده است. این تلسکوپ همه مراحل تاریخ پر رمز و راز کیهان از زمان انفجار بزرگ (بینگ‌بنگ) و تشکیل منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا تکامل منظومه شمسی را بررسی خواهد کرد. جیمز وب را ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (Space Telescope Science Institute) آمریکا اپراتوری می‌کنند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63192
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها