مخترع لباس فضانوردی کیست؟

0 687

فردی که لباس فضانوردی را اختراع کرد، امیلیو هررا (Emilio Herrera) اسپانیایی بود و انگیزه او از ساخت لباس این نبود که بتواند به کاوش فضا بپردازد! بلکه تصمیم داشت لباسی بسازد که به او اجازه دهد تا آسمان را در یک بالون هوای گرم کاوش کند.

زندگی‌نامه امیلیو هررا

هررا در سال ۱۸۷۹ در اسپانیا به دنیا آمد. او با الهام گرفتن از پدر نظامی خود و رمان‌های ژول ورن (Jules Verne)، علاقه زیادی به رشته‌های هوانوردی و علم هواپیمایی پیدا کرد. او در جوانی به ارتش پیوست و از آکادمی مهندسین در گوادالاخارا (Guadalajara) مکزیک فارغ‌التحصیل شد. زمانی‌که هررا در ارتش اسپانیا عضویت داشت، بخشی از یگان بالون هوای گرم بود و در بسیاری از ماموریت‌های موفق ازجمله عبور از تنگه جبل‌الطارق با بالون نیز شرکت کرد.

آیا رشته فضانوردی وجود دارد؟ با چه رشته‌هایی می‌توان به فضا رفت؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره بخوانید.

اختراع لباس فضانوردی توسط هررا

هررا آرزو داشت که محدودیت‌های پرواز با بالون را پشت‌سر بگذارد. پرواز به داخل استراتوسفر (Stratosphere)، دومین لایه جو زمین، هدف وی به‌شمار می‌رفت؛ سفر در این ارتفاع برای کسانی که قبلا در این جهت تلاش کرده بودند به‌معنای مرگ بود و هررا را بر آن داشت تا وسایلی را برای ممکن ساختن چنین امری اختراع کند.

هررا برای تحقق آرزویش می‌دانست که باید یک لباس مخصوص برای محافظت فردی بسازد. او لباسی طراحی کرد که دارای یک لایه پشمی بود و سر تا پای فرد را در این ماده می‌پوشاند. از آنجایی‌که پشم، مایع موجود در جو را جذب می‌کند، هررا لایه دومی از لاستیک را به لباس اضافه کرد تا از پشم در برابر رطوبت محافظت کند.

یک لایه نهایی با رزوه فولادی نیز اضافه شد که لباس را به‌طور کامل می‌پوشاند. چیزی که این لباس را تکمیل کرد یک کلاه ایمنی آلومینیومی بود که شامل دستگاه تنفس، دماسنج و میکروفون می‌شد. نمونه اولیه این لباس فضانوردی در سال ۱۹۳۵ تکمیل گردید.

لباس فضانوردی

این لباس هرگز مورد آزمایش قرار نگرفت، چون بلافاصله پس از ساخت آن، جنگ داخلی در اسپانیا در سال ۱۹۳۶ آغاز شد و هررا که وفادار به جمهوری بود در تبعید به آمریکای جنوبی گریخت و بعدا در فرانسه اقامت گزید. در طول جنگ جهانی دوم، دولت نازی به هررا پیشنهاد مالی برای لباس فضانوردی داد که او نپذیرفت.

ناسا نیز حدود ۳۰ سال پس از ساخت نمونه اولیه، به وی بابت همکاری‌اش پیشنهاد مالی داد. هررا درخواست کمک ناسا را هم برای ایجاد لباس فضانوردی جدید رد کرد؛ زیرا آن‌ها از گذاشتن پرچم جمهوری اسپانیا روی کلاه خودداری کردند.

با‌این‌وجود، لباس هررا الهام‌‌بخش طراحی اولین لباس فضانوردی ناسا بود. تقریبا ۱۰۰ سال از طراحی اولین لباس هررا می‌گذرد و هنوز هم در لباس فضانوردی که امروزه سازمان‌های فضایی آن‌ها را توسعه می‌دهند، الهام از هررا دیده می‌شود.

اولین لباس فضانوردی
اولین لباس فضایی ناسا برای برای پروژه مرکوری (Mercury)
منبع gadgetnews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63152
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها