کشف ده‌ها سیاره سرگردان حاصل ۲۰ سال رصد تلسکوپ‌ها

ستاره‌شناسان ۷۰ تا ۱۷۰ سیاره بدون ستاره را در کهکشان راه شیری کشف کردند و می‌گویند ممکن است چندین میلیارد از این سیاره‌های سرگردان یا بی‌ستاره (Starless Planets) وجود داشته باشد. ستاره‌شناسان آزمایشگاه اخترفیزیک بوردو (Laboratory of Astrophysics of Bordeaux) فرانسه با استفاده از داده‌های بیش از ۲۰ سال مشاهده‌های تلسکوپ‌های زمینی و فضایی به‌این کشف دست یافتند. آن‌ها می‌گویند تاکنون هرگز گروهی از سیاره‌های سرگردان را در این مقیاس ندیده بودند.

چنین سیاره‌هایی هیچ ستاره میزبانی ندارند و آزادانه در فضای میان‌ستاره‌ای شناور هستند. این فضا بسیار سرد و تاریک است، به‌همین‌دلیل تاکنون تعداد کمی از سیاره‌های مذکور دیده شده‌اند. برخی معتقدند که این سیاره‌های سرگردان از فروپاشی یک ابر گازی به‌وجود می‌آیند که به‌اندازه تشکیل یک ستاره بزرگ نیست. برخی دیگر معتقدند که آن‌ها از یک منظومه ستاره‌ای به‌بیرون پرتاب شده‌اند.

کهکشان راه شیری ۱۰۰ میلیارد سیاره سرگردان دارد!

شناسایی کوچک‌ترین سیاره سرگردان راه شیری تاکنون

روشی برای به‌دست‌آوردن تعداد سیاره‌های سرگردان

تعیین تعداد دقیق این سیاره‌ها دشوار است؛ چون مشاهده‌ها به محققان اجازه نمی‌دهد جرم آن‌ها را اندازه‌گیری کنند و این چیزی است که توسط رصدخانه‌های آینده و پیشرفته‌تر محقق خواهد شد. بنابراین محققان مقادیر مشخصی برای سنجش جرم آن‌ها نداشتند و مجبور بودند از روشنایی آن‌ها استفاده کنند تا تعداد تقریبی این سیاره‌ها را تخمین بزنند.

روشنایی یک سیاره به سن آن مربوط می‌شود. هرچه سیاره پیرتر باشد، مدت طولانی‌تری را به خنک شدن گذرانده و روشنایی آن کاهش یافته است. این سیاره‌ها در چند میلیون سال پس از تولد، به‌اندازه‌ کافی داغ باقی می‌مانند تا به درخشش خود ادامه دهند. این باعث می‌شود مستقیما با دوربین‌های بسیار حساس و تلسکوپ‌های غول‌پیکر قابل مشاهده باشند.